מיסוי מטבעות דיגיטליים

מיסוי מטבעות דיגיטליים

מיסוי מטבעות דיגיטליים ורווחים מקריפטו - ביטקוין, את'ריום, NFT ומה שביניהם

שאלות רבות עולות וצצות ביחס למיסוי מטבעות דיגיטליים ורווחים מקריפטו. מתי צריך לדווח? על מה צריך לדווח? אילו פעולות נחשבות לפעולות החייבות במס. לקוחות המחזיקים מטבעות דיגיטליים ו/או נכסים קריפטוגרפיים, שפועלים בזירות המסחר השונות, חוזרים ופונים אלינו מידי יום בשאלות הנוגעות למיסוי הביטקוין שלהם או המטבעות האחרים, כמו גם NFTS.
ראשית לשאלות נפוצות בהן אנו אנחנו נתקלים מפניות לקוחותינו:
האם יש מס על ביטקוין ? האם תגמול באמצעות מטבעות דיגיטליים חייב בדיווח? אם השקעתי בפרויקט מסוים וקיבלתי מטבעות, אני צריך לדווח?
האם יש הבחנה בין מיסוי ביטקוין למיסוי אתריום או מטבעות דיגיטליים אחרים ? האם יש חובה לדווח לרשות המיסים בעת רכישת מטבעות דיגיטליים ? מה קורה בהחלפת ממטבע מסוג אחד (לדוגמה ביטקוין) במטבע אחר (את'ריום) ?
כדי לסייע ולחסוך מעט מן השאלות, ריכזנו להלן מספר עקרונות יסוד הקשורים לחובת המס וחובת הדיווח על רכישה ומכירה של מטבעות דיגיטליים.
מאז פיתוח פרוטוקול ביטקוין בסוף 2008 עבר המסחר בביטקוין תהפוכות רבות, ככל שהתרחב השימוש בביטקוין וככל שערכו הלך ועלה, נדרשו הרשויות השונות – רשות ניירות ערך, הלבנת הון, בנקים מרכזיים ורשויות המס – לגבש עמדתן בנוגע לביטקוין והמטבעות הקריפטוגרפים שבאו אחריו.
בישראל, נכון להיום המדיניות עדיין מתגבשת אבל ישנם כמה אירועי מס לגביהם קיימת מדיניות ברורה. רשות המיסים הפיצה את משנתה בנוגע למיסוי מטבעות דיגיטליים במסגרת חוזר מס הכנסה 05/2018 (להלן – "החוזר"). במסגרת החוזר פרסמה רשות המיסים את עמדתה העקרונית, לפיה מטבעות דיגיטליים, על אף שהם מכונים "מטבעות" אינם "מטבע" לצורכי מס, אלא "נכס הוני".
לסיווג הביטקוין ויתר המטבעות הקריפטוגרפים כ"נכס" השלכות רחבות בנוגע למיסוי המשקיעים המחזיקים במטבעות אלו, החל מקביעת שיעור המס החל עליהם, דרך הפטורים הרלבנטים, וכלה בחובות הדיווח החלה עליהם.

הוראות המיסוי הרלבנטיות לענין נכסים קבועות בחלק ה לפקודת מס הכנסה (להלן – "הפקודה"). בהתאם להראות אלו, מכירת נכס מהווה אירוע מס, כאשר הרווח מן המכירה חייב במס בשיעור של 25%. הגדרת המונח "מכירה" בפקודה רחבה ביותר ולפיה: "מכירה- לרבות חליפין, ויתור, הסבה, העברה, הענקה, מתנה, פדיון, וכן כל פעולה או אירוע אחרים שבעקבותם יצא נכס בדרך כל שהיא מרשותו של אדם, והכל בין במישרין ובין בעקיפין…"
מכאן, שיציאת ביטקוין או כל מטבע וירטואלי אחר מרשותו של אדם, מהווה "מכירה" החייבת במס הכנסה בשיעור של 25% מן הרווח שנצמח מאותה מכירה. לענין מיסוי המטבעות הקריפטוגרפים, אין הבחנה בין ביטקוין אתריום או כל מטבע וירטואלי אחר, כל מכירה מהווה אירוע מס.

אירוע מס ראשון החייב בדיווח לרשות המסים -

מכירת מטבע וירטואלי, חייבת בדיווח לרשות המיסים ותשלום מס בשיעור של 25% על הרווח.
*חשוב להבין- את הדיווח יש לבצע בתוך 30 יום מיום מכירת הביטקוין או כל מטבע דיגיטלי אחר. אומנם, רשות המסים לא אוכפת איחורים בדיווחים במהלך השנה בתנאי שהדיווח יתבצע במסגרת הדוח השנתי בסיום השנה. עם זאת, רשות המיסים מחייבת בריבית בגין האיחור בדיווח, ולכן אם תדווחו על המכירות שביצעתם במהלך השנה במסגרת הדו"ח השנתי, תחויבו בריבית החל מהיום ה- 30 שלאחר המכירה ועד לתשלום בפועל. במידה ולא תדווחו בדו"ח השנתי אתם חשופים לקנסות אזרחיים ואף לסנקציות פליליות.

ערוך דין למטבעות קריפטוגרפיים ובלוקציין

אירוע מס שני - המרת מטבע דיגיטלי אחד במטבע דיגיטלי אחר

לאור הגדרתו הרחבה של המונח "מכירה" החלפת מטבע וירטואלי מסוג אחד במטבע אחר (לדוגמה המרת ביטקוין לאתריום), מהווה אירוע מס, במסגרתו חלה חובת דיווח ותשלום מס רווח הון על המטבע אותו מבקשים להמיר (שכן המטבע יוצא מרשותו של המחזיק בו).
ויודגש, האמור לעיל מתייחס להשקעה במטבעות דיגיטליים שאיננה עולה לכדי עסק. מקום בו מדובר בעיסוק אינטנסיבי, הכולל בין היתר, פעילות נרחבת של עסקאות מכירה ורכישה, היקף השקעות גדול, בקיאות ומיומנות, עשויה הפעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים לעלות לכדי עסק, החייב במס בדומה לכל הכנסה מעסק או משלח יד (מדרגות מס החלות על היחיד, או מס חברות במקרה של פעילות באמצעות חברה).
נציין היטב את המובן מאליו, אי דיווח על מכירת מטבעות דיגיטליים, מהווה עבירה על פקודת מס הכנסה, שיש בצידה סנקציות אזרחיות ופליליות כאחד.
אם עד היום לא דיווחתם על המחסר במטבעות דיגיטליים, המלצתנו היא לנקוט בפעולה יזומה מרצונכם, לא לטמון את הראש בחול, ולא להמתין לפניה מצד רשות המיסים, אלא להקדים ולהסדיר את נושא המס בפניה יזומה לרשות המיסים, באופן המונע הטלת סנקציות מצד הרשות.
פנייה לעורכי דין הבקיאים בתחום (פניה הכפופה כמובן להוראות חיסיון עו"ד-לקוח) ופתיחה באופן יזום בהליכי גילוי מרצון מול רשות המיסים, תסדיר את חבות המס בגין מכירת ו/או החלפת מטבעות שבוצעה ולא דווחה בשוטף, ויכולה לחסוך לכם המון כסף, בין אם זה קנסות וסנקציות כלכליות, וכמובן הימנעות מסנקציות פליליות.

חשוב חשוב חשוב!

אם אתם מתכננים להכניס את הכסף שמקורו במטבעות דיגיטליים לאחר שמכרתם אותם בחזרה לבנק, עליכם לדעת שאם לא תציגו לבנק דיווח תקין לרשות המסים, לא תוכלו להגיע להידברות להכנסת הכסף בחזרה לבנק. תנאי ראשון שאין בלתו להכנסת הכסף למערכת הבנקאית הינו הסדרת חבות המס החלה על רווחים שמקורם בהשקעה במטבעות דיגיטליים.

עוד על גילוי מרצון והכנסת כסף לבנק במדריך הבא.
לפרטים נוספים, מוזמנים ליצור קשר עם עו"ד אמנון סמרה, שותף מנהל של מחלקת המיסים במשרדנו.

הכנסת כסף לבנק שמקורו במטבעות דיגיטליים

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

עו"ד גיא סרוסי מתמחה במטבעות קריפטוגרפים

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים