על איזה חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל?

על איזה חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל?

על איזה חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשטית רגל?

לפני שמתחילים הליך פשיטת רגל (חדלות פרעון על פי החוק החדש) הנה כמה דברים שאתם ממש צריכים לדעת:

בשנים האחרונות אי אפשר להימנע מכמות הפרסומות המבטיחות לחייבים יציאה לדרך חדשה, ההבטחה להפטר מחובות קוסמת לחייבים רבים, אשר מעוניינים לצאת ממעגל החובות אך חייבים לדייק את הדבר, ולדעת כי לא כל חוב ניתן לגביו צו הפטר בהליך פשיטת רגל.

הליך פשיטת רגל ובשמו החדש הליך חדלות פירעון נועד לאפשר למי שנקלע בתום לב לחובות לקבל הפטר מותנה או חלוט. יחד עם זאת חשוב לדעת כי לצו ההפטר, ישנם חריגים שונים, אשר לגביהם צו ההפטר אינו פוטר מהחובו, והמשמעות היא כי גם לאחר צו ההפטר, החוב נותר בעינו, וניתן לפעול לגביית החובות הללו:

לשם כך קבע המחוקק בסעיף 175 לחוק, מספר של חובות שצו ההפטר אינו פוטר אותם.

ואלו הם סוגי החובות שחשבו לדעת שלא ימחקו בהליך פשיטת רגל (חדלות פרעון) :

  1. חוב שנוצר במרמה או חוב שנותר בגין עבירות מין או חוב שנוצר כתוצאה מאלימות חמורה או חוב הנובע מפיצויים שנועדו לשלם נפגע עבירה ובהתאם לחומרת העבירה או נסיבותיה.
  1. חוב שנוצר כתוצאה מתשלום עונשי, כגון: דוחות חניה, או חוב שנפסק כתוצאה מהליך פלילי.
  1. יחד עם זאת גם לחריגים אלו קיימים חריגים בהם בית המשפט עשוי לפטור מחובות שבדרך הכלל לא ניתן לגביהם הפטר, המדובר ככלל בחוב מזונות, או בחוב שמשקף רכיב של ריבית, קנס של תשלום עונשי טרם מתן הצו לפתיחת הליכים.
  1. מעת לעת, אנו נתקלים בתיקים בהם חלק או מרבית מהחובות הם חובות מהסוג שצו ההפטר לא חל לגביהם, ולכן טרם כניסה להליך חדלות פירעון, יש לבחון האם בתוך מכלול החובות השונים, קיימים חובות מהסוג שלגביהם צו ההפטר אינו חל, והם יוותרו גם לאחר סיום הליך פשיטת הרגל.
  1. במאמר זה נסקור את סוגי החובות השונים, אשר מנויים בחוק, שלגביהם קבע המחוקק כי צו ההפטר שניתן בסוף הליך חדלות פירעון, לא חל.

לפני שאנחנו ממשיכים! לחצו כאן  אם אתם שוקלים להתחיל הליך פשיטת רגל (חדלות פרעון) ותוכלו לקבל את כל הפרטים הרלוונטים לפני שמתחילים בהליך מהסוג הזה.

נסקור את סוגי החובות  שאינם ברי הפטר בקצרה:

חוב מזונות:
תשלום חוב מזונות שנפסק לשלם לטובת הקטינים, צו ההפטר שניתן לא חל לגביו.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה בכך שאי תשלומו של חוב המזונות מהווה מעין 'כשל מוסרי' הדבק בהתנהלותו של החייב, בשל העובדה כי מדובר ב"חוב חברתי-סוציאלי", שנוצר בשל הפרת המחויבות האישית של החייב לדאוג לכלכלת מי שהוא הביא לעולם וחב במזונותיהם מצד הדין.

עם זאת, במקרים מסויימים וחריגים, פסקו בתי המשפט השונים בערכאות השונות אשר הגיעו לפתחם מקרים שבהם לחייב פושט הרגל חוב מזונות, לעיתים אף בסכומים ניכרים, כי יש להחיל את צו ההפטר גם לגבי חוב מזונות, כגון: ישעיהו נ' גמזו (ע"א 5628/14 סלימאן נ' סלימאן וע"א 2837/17 ברדה נ' כונס נכסים הרשמי.

במסגרת פסיקת בתי המשפט  פורטו רשימה לא סגורה של שיקולים, להחלת הפטר על חוב מזונות עבר, ואלה הם:

כושר הפירעון הנוכחי של החייב, ועד כמה הוא צפוי להשתנות בעתיד; קיומם של נכסים בבעלותו; גילו ומצב בריאותו; מצבו האישי והמשפחתי; נסיבות היווצרות החוב; אם המדובר בחוב לעבר בלבד, או בחוב שוטף שעדיין ממשיך להיצבר; חלוף הזמן מעת יצירת החוב של המזונות; האם החייב עשה מאמצים לפרוע את החוב מיוזמתו, או שמא החוב נפרע במקצת רק בעקבות הליכים שננקטו כנגדו; האם החייב עדיין חב לשלם דמי מזונות שוטפים של הזכאים למזונות; מצבם הכלכלי הנוכחי של הילדים הזכאים למזונות; האם תיפגע זכותם של החייב או של הזכאים לקיום מינימלי בכבוד; עקרון תום הלב ביצירת החוב.

קנסות:

סוג נוסף של חובות אשר אינם נכללים בצו ההפטר הוא קנסות. מדובר בקנסות אשר ניתנו לחייב במסגרת הליך פלילי: קנסות בשל התחייבות להימנע מביצוע עבירה פלילית וכן קנסות המגיעים למדינה.

כמו כן, חוב אשר נותר בגין אי תשלום דוחות חנייה לרשות המקומית או אי תשלום ארנונה, גם הוא אינו בר הפטר והחייב יידרש לשלם אותו לאחר קבלת צו הפטר.

הקביעה כי קנסות וחובות לרשויות המוניציפליות ורשויות המס אינם חוב בר הפטר נועדה לשמור על שלטון החוק ולא לתת תמריץ לציבור לפנות להליך של פשיטת רגל, בשל חובות מסוג זה.

ביחס לחובות שנגבים על ידי המרכז לגביית קנסות (כגון: דוחות משטרתיים וכו') נקבע בחוק, כי החוב כלפי המרכז לגביית קנסות הוא חוב בר תביעה בהליך. המשמעות היא שהמרכז לגביית קנסות יהיה רשאי להגיש בגינו תביעת חוב ויהא זכאי לקבל כספים בהליך חדלות הפירעון בדיוק כמו כל הנושים האחרים. עם זאת בסופו של ההליך, אם המרכז לגביית קנסות לא יגבה את מלוא סכום הקנס מתוך הכספים שיחולקו לנושים, הוא יהיה רשאי לפעול לגביית היתרה לאחר שיסתיימו הליכי חדלות הפירעון. 

נדגיש כי סעיף 175(ב) לחוק חדלות פירעון מעניק לבית המשפט (בסוף ההליך) שיקול דעת, להחיל את ההפטר על חובות גם בדמות החוב כלפי המרכז לגביית קנסות.

לאחר חקיקת חוק חדלות פירעון, ניכר כי המחוקק ביקש להפריד מפורשות את הפיצוי העונשי והנזיקי גם אגב מעשה עבירה, מהקנס העונשי:

המחוקק, ערך הבחנה מפורשת בין קנס (תשלום עונשי) ובין חוב הפיצוי או אפילו חוב שנוצר גם ללא קביעת פיצוי מפורשת.

חוב שנוצר מהלוואת משכנתא:
אנשים רבים רגע לפני קריסתם מאמינים כי הפתרון הטוב ביותר לכיסוי חובותיהם הוא נטילת הלוואת משכנתא כנגד שיעבוד נכס נדל"ן קיים שברשותם. הלוואה כזאת שהייתה לכאורה אמורה להספיק לכיסוי כל החובות, לא תמיד מאפשרת את פירעון החובות הקיימים, ומה גם שהיא אינה ברת הפטר כלומר צו ההפטר אינו פוטר חוב משכנתא שעל החייב לשלמו הן בהליך פשייטת הרגל והן לאחריו.

חובות שנובעים כתוצאה של מעשה מרמה או חובות מסוג פיצויים:

הליך פשיטת רגל מיועד למי שצבר את חובותיו בתום לב, ולא במצעות מעשי מרמה או עבירות חמורות נוספות שלא מוצדק לפטור את החייב מחובות שנוצרו בשל ביצוען, נוכח העדפת האינטרס הציבורי (סעיף 175(א)(2) לחוק);

מנגד, המחוק הקנה סמכות לבית המשפט לקבוע אם חוב שמקורו בחובת פיצויים לפי סעיף 77 לחוק העונשין (סעיף 77 לחוק העונשין מסמיך את בתי המשפט לחייב מורשע לפצות את קורבן העבירה, במסגרת ההליך הפלילי, מבלי שקורבן העבירה נדרש לפתוח בהליכים משפטיים) ייכלל בהפטר אם לאו.

שיקול הדעת הנתון לבית המשפט להחרגת חוב מסוג זה שמקורו בחובות פיצויים  מן ההפטר מתמקד בבחינת העבירה עצמה, במהותה, בחומרתה ובנסיבות שאפפו את ביצועה. אולם לא מן הנמנע כי שיקולים נוספים עשויים להילקח בחשבון ובהם מצבו של הנפגע לעומת מצבו של היחיד, היקף הפגיעה ביתר הנושים ואורכו של פרק הזמן שחלף מביצוע העבירה.

על פי ההסדר החדש שנטוע בחוק, אם חוב הפיצויים לנפגע העבירה נוצר בדרך של מרמה או נובע מעבירות גניבה, מין או אלימות חמורה – הרי שההפטר לא יחול עליו וזאת באופן גורף וללא סייגים כלשהם.

החרגת חובות מן ההפטר שניתן לחייב היא החריג לכלל שלפיו צו ההפטר חל ביחס לכלל חובות החייב.

בפסיקה נקבע כי רק במקרים מיוחדים בהם אין צידוק מוסרי וחברתי להפטרת החייב, יוחרג החוב. לכן ככל שמדובר בעבירות של רשלנות, אדישות וכיוב', בדרך כלל לא יחול החריג והחייב יופטר גם מהם.

לעומת זאת כאשר מדובר בחוב שמקורו בעבירות מוסריות חמורות שנעשו בדרך כלל במזיד, תגבר תקנת הציבור על המטרה השיקומית שביסוד הליך פשיטת הרגל.

על פי הפסיקה ככלל, חובות הוחרגו מההפטר שקיבל החייב מחמת מרמה במקרים שבהם הורשע החייב בביצוע עבירה פלילית שבקשר אליה נוצר החוב. אולם במקרים שבהם לא הוכח שהחובות נוצרו במרמה. למשל, במקרים שבהם אין פסק דין פלילי או אזרחי, הקובע ממצא שלילי כלשהו ביחס להתנהלות החייב, הרי שבמקרים מסוג זה, צו ההפטר עשוי לחול עליו.

לסיכום:

אם אתם שוקלים להתחיל בהליך פשיטת רגל( חדלות פרעון) ויש לכם חוב מזונות, או קנסות, או חובות מהסוג שאינם ברי הפטר בשפיטת רגל, אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין לבחינת ההליך.

חושב להזיכר כי יש לכם חובות, כל יום שחולף מרוץ הריביות ממשי, והמחנק גובר עקב גדילת החוב וצבירת הריבית. אנו ממליצים לפעול ללא דיחוי כדי לצאת מהמצב הבלתי נסבל אליו נקלעתם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פרעון

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים

סכסוך ירושה בין אחים

לצערנו סכסוך ירושה בין אחים הוא אירוע שכיח, התחושות הקשות סביב המוות וחלוקת הרכוש של ההורים מוביל לא פעם לקרע בתוך המשפחה. הגורמים לסכסוכי אחים

קרא עוד »