פירוק שיתוף במקרקעין – כך תעשו זאת נכון

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין – כך תעשו זאת נכון

אתם מעוניינים לפרק את השותפות שלכם בנכס המקרקעין, אך השותף שלכם מתנגד לכך? לפניכם כל המידע בנושא פירוק שיתוף במקרקעין

אתם חולקים בעלות משותפת עם אדם אחר על דירה, משרד, בניין, קרקע או שטח כלשהו. בן זוג, אח או אחות או אפילו שותף שאינו בן משפחה. כעת אתם מחליטים לפרק את השותפות שלכם, בין אם בשל גירושין, ירושה ובעקבותיה חלוקת רכוש, סגירת העסק או כל סיבה אחרת שבגינה ברצונכם למכור את חלקכם בנכס. פניתם לשותף שלכם בנכס בבקשה לפירוק השותפות, ונוכחתם לגלות כי השותף שלכם מסרב בכל תוקף לבקשתכם. אתם מוצאים את עצמכם נאבקים על הזכות שלכם בנכס, עמוק בתוך סכסוך, ולא יודעים כיצד לפתור את הבעיה?

כדאי שתדעו כי לפי חוק המקרקעין בישראל, לכל שותף בנכס יש את הזכות הבסיסית לפרק את השותפות ולמכור את החלק שלו בנכס. הוא יכול לבקש לפרק את השותפות שלו בנכס בכל עת שיחפוץ בכך, וללא צורך לנמק את מניעיו לפירוק השותפות.

מה קורה כאשר אחד הצדדים מסרב לפירוק שיתוף במקרקעין?

ישנם מצבים שונים שבהם השותף בנכס מסרב בכל תוקף לפרק את השותפות ונאחז בו בכוח. סכסוכי גירושין, קבוצת השקעה שאחד מהמשקיעים שלה מעוניין לפרוש, או סכסוך משפחתי על רקע ירושה – כל אלו עלולים להוביל למאבק ולהתנגדות לפירוק השותפות.

אם יש הסכם שיתוף לשותפים במקרקעין, הוא מסדיר את היחסים, החלוקה והשימוש בנכס בין כל השותפים. בהסכם מצוינים הזכויות והחובות שחלים על הנכסף, המהות של המקרקעין ואופן הניהול שלו. אם ברצונכם למכור את החלק שלכם בנכס, יש צורך בחתימתם של השותפים שמחזיקים בו. ללא הסכמתו של השותף, לא תוכלו למכור את חלקכם בנכס לשאר השותפים או לצד שלישי. במקרה כזה, יהיה עליכם להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין.
מה קורה שאין הסכם בין השותפים? כשהשותף שלנו הוא בן זוג לשעבר בהליך גירושין או בן משפחה ואנחנו יורשים יחד נכס? הגשת תביעה לפירוק שותפות בבית המשפט היא הפתרון.

רישום הזכויות במקרקעין

לפני הגשת תביעה, יש לבחון היכן רשומות זכויות המקרקעין שלכם. אם הזכות שלכם רשומה בטאבו, יש להגיש את התביעה לבית משפט השלום בעיר שבה נמצא המקרקעין. במקרה כזה הליך פירוק השותפות יתבצע לפי הוראות חוק המקרקעין.

אם הזכות שלכם על המקרקעין רשומה במנהל מקרקעי ישראל או בחברה משכנת, אופן הגשת התביעה משתנה לפי שווי הנכס. אם שווי הנכס עומד על עד 2 מיליון שקלים, ניתן להגיש את התביעה של פירוק השותפות לבית משפט השלום. במקרה של נכס ששוויו הוא מעל 2 מיליון שקלים, הרי שיש להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי. אז הליך פירוק השותפות יתבצע לפי חוק המיטלטלין.

אם אתם בני משפחה ששותפים בנכס, הליך פירוק השותפות יוגש לבית המשפט לענייני משפחה.

כיצד מתבצע פירוק השותפות?

הליך פירוק השותפות יכול להתבצע בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא חלוקה פיזית של המקרקעין בין השותפים הנקראת "פירוק בעין". כך לדוגמה, אם ישנן שתי וילות על קרקע משותפת, ניתן לחלק בין שני האחים היורשים את הנכס – וילה לכל אחד. אם הוראות חוקי התכנון והבנייה ואופי הנכס מאפשרים את החלוקה הפיזית הזאת, הרי שזוהי החלוקה הטובה ביותר. כאשר ישנה חלוקה פיזית של המקרקעין, בית המשפט יכול לקבוע תשלומי איזון כדי להשוות את החלק של השותפים בנכס.

אם אין אפשרות לבצע חלוקה פיזית של הנכס, אפשר למכור אותו באמצעות כונס נכסים לצד שלישי, ולאחר מכן מתבצעת חלוקה של התמורה לשותפים.
מעבר לכך, בית המשפט יכול להורות על מכירת הנכס בכל דרך אחרת שנראית לו מתאימה למקרה.

כאשר אחד מהשותפים מעוניין לרכוש את חלקו של השותף השני בנכס, עליו להגיש בקשה לדיון בבית המשפט. כל צד יידרש להציג את התמחור שלו לחלקו בנכס, כשהתמחור צריך לעמוד בשווי השוק או להיות גבוה ממנו. על בית המשפט לקבוע מהו התמחור המשתלם ביותר לכל השותפים.

מהו פירוק שלא בתום לב?

בתי המשפט מתמודדים לא פעם עם מצבים של פירוק שנעשה שלא בתום לב. כמו למשל, סחיטה באיומים של השותף למכור את חלקו במחירי הפסד, ולהרוויח את חלקו בדרך שאינה הוגנת. אם השותף ביצע פעולה בחוסר תום לב על מנת להוביל לפירוק השותפות, בית המשפט לא מחויב לדון בבקשה לפירוק והוא יפעל להגנת הבעלות המשותפת על הנכס.

מה עושים אם קיים הסכם שיתוף?

קיימים מקרים שבהם נחתם הסכם בין השותפים שמגביל את פירוק שיתוף המקרקעין. אם ישנו הסכם כזה וברצונכם לפרק בכל זאת את השותפות, בית המשפט יבחן את בקשתכם והאם היא מוצדקת. כך או כך, ניתן להורות על פירוק השותפות במקרקעין בתום שלוש שנים לאחר החתימה על ההסכם.

יחד עם זאת, ישנם כמובן מקרים יוצאים מן הכלל – אם השותף שלכם משתמש במקרקעין בניגוד להוראות הסכם השיתוף (למשל הופך את הדירה של הסבתא שהלכה לעולמה למשרד) וללא זכות או הסכמה מצד השותפים, הרי שתוכלו לבקש פירוק שותפות.

כאשר אחד השותפים הוא הורה לילדים קטינים, מכירת הנכס לא תאושר עד שלא יוסדר מקום מגורים מספק לילדים.

למה כדאי לכם לפנות אלינו?

פירוק שיתוף במקרקעין עלול להוביל לא אחת לסכסוכים משפחתיים או עסקיים, שקשה לפתור אותם ולהיחלץ מהם. וכך, לצד הפגיעה הכספית הנובעת מסירוב השותף לפירוק, אתם עלולים להתמודד גם עם מחיר נפשי כבד. לכן, כדי להגשים את המטרה שלכם לפירוק השותפות ולפתור את הסכסוך במהירות, חשוב לפנות לעורך דין מקצועי למקרקעין. אנחנו במשרד עורך הדין גיא סרוסי בעלי ניסיון רב בתחום, פועלים תוך זמן קצר כשטובת הלקוח לנגד עינינו.
אנו מעניקים ייעוץ לגבי פירוק השיתוף ובוחנים את הנושא על כל היבטיו, על מנת שהלקוח יעשה את הצעד הנכון ביותר עבורו. אנו נפעל למיצוי זכויותיכם ונעניק לכם שירות מקצועי, אמין ואדיב. אתנו פירוק השותפות יתבצע תוך זמן קצר, ותוך ניסיון אמיתי למניעת סכסוכים ומתחים ביניכם לבין השותפים.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

עו"ד גיא סרוסי בעל ותק עשיר בפירוק שיתוף במקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים

סכסוך ירושה בין אחים

לצערנו סכסוך ירושה בין אחים הוא אירוע שכיח, התחושות הקשות סביב המוות וחלוקת הרכוש של ההורים מוביל לא פעם לקרע בתוך המשפחה. הגורמים לסכסוכי אחים

קרא עוד »