ירושה, מיסוי והליך גילוי מרצון

גילוי מרצון וירושה

מס ירושה, האם קיים בישראל? הליך גילוי מרצון עקב פטירתו של אדם, כל מה שצריך לדעת.

אתם בטח מכירים את זה. לא עלינו נפטר לכם אדם במשפחה. בואו נצא נקודת הנחה שאותו אדם נפטר בשיבה טובה. זה יכול להיות סב, סבתא, אב או אם, או כל קרוב אחר. תקופת האבלות הסתיימה ומכאן אתם נדרשים לשאלה מה עושים עם רכושו של אדם. קיבלתם ירושה קטנה או  גדולה, זה יכול להיות רכוש קטן של אותו אדם וזה יכול להיות נכס מקרקעין או אפילו כמה ואפילו מזומן ותכשיטים.

אז מה עושים אם קיבלתם ירושה גדולה ואתם שואלים את עצמכם האם אתם צריכים להצהיר אליה?

לקוחות רבים פונים ושואלים לגבי מיסוי ירושה, לכן החלטנו לרכז עבורכם סוגיות מרכזיות בנוגע לירושה, מיסים, ומעל כולם- הליך גילוי מרצון לקראת הורשה.

השאלה הראשונה עליה נענה כמובן היא, האם יש מס על ירושה בישראל?

התשובה קלה וברורה – בישראל לא מוטל מס על ירושות. מאז ביטול חוק מס עזבון בשנת 1981, אין מס על ירושה בישראל. זאת בניגוד לרוב המדינות המפותחות (מדינות ה OECD) בהן מוטל מס ירושה כזה או אחר.

מכאן לשאלה הבאה, המתבקשת לאחר שהגענו למסקנה של אנומסה בגין דירה שהועברה אלינו בירושה.

 האם כנשמכור את הדירה שהתקבלה בירושה נהיה חייבים במס שבח ?

בנוגע לדירה, לא זו בלבד שקבלת דירה בירושה איננה חייבת במס, אלא שקיים פטור ספציפי למכירת דירה שהתקבלה בירושה:

תושב ישראל, שקיבל דירה בירושה מקרוב (הורה, הורי הורה, אח, אחות, בן/בת זוג, ילד/ה), הדירה היתה דירתו היחידה של המוריש בישראל, והמוריש לא מכר דירה אחרת בפטור 18 חודשים טרם למכירה, אותו יורש יהיה פטור ממס שבח בעת מכירת הדירה, אף אם יש לו דירה נוספת אחרת.

הדבר שחשוב לשים לב כאן הוא לשמור על פער של 18 חודשים בין המכירה האחרונה של דירה בבעלותינו לדוגמה דירת מגורים, בפטור ממס שב, לבין מכירת דירת הירושה.

שאלה חשובה נוספת שמתעוררת לפיו הורשה, מה עושים כשקיבלנו רכוש כלשהו של המוריש ואשר המוריש אמור היה לדווח עליו (או על ההכנסות ממנו) לרשות המס בישראל אך לא עשה כן לפני שנפטר ?

או במילים אחרות, קרוב שלנו מחזיק ברכוש שמעולם לא דיווח עליו לרשות המיסים.

סוד גלוי הוא, שרבים מתושבי ישראל מחזיקים נכסים שונים שלא דווחו לרשות המיסים, לדוגמה חשבונות בנק בחו"ל הרשומים על שמם או על שם חברה שבבעלותם, מטבעות קריפטוגרפים (ביטקיון אתריום וכו'), חברות זרות שבבעלות תושבי ישראל, דירות הרשומות על שמן או על שם בני משפחה המתגוררים בחו"ל, ועוד.

לרוב מדובר בלקוחות שכלל לא ידעו כי חלה עליהם חובה לדווח, בין אם דיווח על הנכס עצמו, ובין אם דיווח על הרווחים שהופקו מאותו הנכס.

כמובן, שאי ידיעת החוק איננה פוטרת את אותם תושבי ישראל מן החובה לדווח על אותם נכסים, וחשוב להדגיש, כי אי הדיווח מהווה עבירה פלילית לפי פקודת מס הכנסה.

ובכל זאת מתעוררת לרוב השאלה, אם עד היום לא דיווחנו, האם כדאי להעיר את הדובים מרבצם ולדווח לרשות המיסים בדיעבד על אותם נכסים?

או שאולי עדיף להותיר את המצב על כנו, להוריש את אותם נכסים ליורשינו, מתוך מחשבה שקבלת הנכס בירושה די בה כדי לפטור את הבעיה.

בכל המקרים הללו התשובה ברורה, חייבים להסדיר את הדיווח לרשות המיסים, ויפה שעה אחת קודם.

למעלה מכך, אפילו אם לקרוב שלנו היו נכסים בחו"ל ולא בישראל והוא לדיווח עליהם, שיתוף הפעולה בין המדינות השונות, לרבות מדינת ישראל, יביא במוקדם או במאוחר (ככל הנראה די במוקדם) לחשיפת הבעלות על נכסים אלו.

מלבד החשיפה לסנקציות פליליות ואזרחיות, הותרת המצב כפי שהוא מבלי לדווח לרשות המיסים תסבך גם את היורשים, מאחר שמדובר בעצם בגלגול תפוח האדמה הלוהט מהמוריש ליורשיו.

לכן, המלצתינו בענין זה ברורה, יש לכם או למי מקרוביכם כספים/דירות/נכסים אחרים שלא דווחו לרשות המיסים אשר בכוונתכם להוריש ליקרים לכם, אל תטמנו את הראש בחול, הקדימו והסדירו את הדיווח על נכסים אלו.

איך עושים זאת ?

התשובה פשוטה, פונים לעורך דין הבקיא בתחום, חושפים בפניו את מלא המידע הקשור לאותם נכסים (המידע במקרה כזה כפוף לחיסיון עו"ד-לקוח), ופונים באמצעותו לרשות המיסים בהליך גילוי מרצון.

משרדנו מתמחה בדיוק בהליכים מסוג זה. מחלקת המיסים בראשות של עו"ד אמנון סמרה מובילה הסדרים משמעותיים של הליכי גילוי מרצון מול רשות המיסים, ליחידים, יורשים ועסקים.

אם יש לכם שאלה הנודעת למיסוי רכוש שהגיע אליכם או שאתם מחזיקים בהכנסות או ברכוש דרוש דיווח אתם מוזמנים לפנות לעו"ד אמנון סמרה, מנהל מחלקת המיסים במשרדנו, וקבעו פגישת ייעוץ בהקדם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מיסוי

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים