גילוי מרצון תושב חוזר

הליך גילוי מרצון תושב חוזר או עולה חדש

יש לכם קרוב שחזר לארץ אחרי שהות ארוכה בחו"ל או שאתם בעצמכם החלטתם לחזור ארצה?

כפי שכולנו יודעים, מדינת ישראל מעניקה הטבות מס רבות לעולים חדשים ו/או תושבים חוזרים ותיקים.

בין יתר ההטבות, מעניקה מדינת ישראל לעולה חדש / תושב חוזר ותיק פטור ממס וכן פטור מדיווח על כל הכנסותיהם בחו"ל למשך 10 שנים מיום הגעתו ארצה.

אז מה אותם עולים או תושבים חוזרים מפספסים ועלול להוות בעיה בהמשך?

רבים מאותם עולים או תושבים חוזרים אינם יודעים ואינם מודעים לכך, שבחלוף אותן 10 שנים, חובה עליהם לדווח לרשות המיסים בישראל על כל הכנסותיהם בחו"ל.

כך לדוגמה, עולים שהותירו חשבון בנק בחו"ל, חייבים לדווח על הכנסות ריבית, דיבידנדים או רווחים ממניות שהפיקו בחו"ל לאחר אותן 10 שנים. בדומה לכך, גם הכנסות מהשכרת דירה או נכס אחר שלהם בחו"ל, חייבות גם הן בדיווח ובתשלום מס לאחר 10 שנים (אם אין פטור ספציפי באמנת מס עם אותה מדינה).

ניתן דוגמה שאנחנו עדים לה במשרדינו:

לאחרונה הגיעו אלינו מספר לקוחות מבוגרים, שעלו ארצה עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת, אשר בעת עלייתם ארצה השאירו חלק מכספם בחשבון הבנק שלהם בחו"ל, תוך שהבנק מנהל עבורם את ניהול והשקעת הכספים. אותם לקוחות סברו בטעות, כי העובדה שמדובר בכספים אותם חסכו טרם עלייתם לישראל, פוטרת אותם בדיווח ו/או תשלום מס בישראל.

כעת, בהגיעם לגיל השלישי ביקשו הלקוחות להעביר את הכספים לישראל וגילו להפתעתם כי סניף הבנק המקומי מסרב לקבל את הכספים, אף שמדובר בכספים שלהם, המופקדים בחשבונות על שמם בחו"ל.

הטעם לסירוב הבנק לקבל את הכספים בישראל נעוץ בכללי הלבנת הון החלים על הבנקים.

תושב ישראל המבקש להעביר כספים שבבעלותו מחו"ל לארץ, חייב להציג לבנק אישור כי הכספים והרווחים מאותם כספים מדווחים כדין לרשות המיסים בישראל.

כל עוד נהנה אותו עולה או תושב חוזר מתקופת הפטור, אין בעיה ליתן את אותו אישור. רואה חשבון או עו"ד הבקיא בתחום יוכל לחתום על האישור הנדרש, שכן אותו עולה פטור ממילא מדיווח על הכנסותיו בחו"ל במהלך אותה תקופה.

ואולם, בחלוף תקופת הפטור, חייב היה העולה או התשוב החוזר להצהיר על הכנסותיו מחו"ל, בין אם מקורן בהכנסות ריבית, רווחי הון, השכרת דירה או כל מקור אחר, ועל כן אותו עולה או תושב חוזר שלא דיווח במועד לא יוכל להמציא לבנק אישור כנדרש, ולא יוכל להעביר את הכספים לישראל (זאת בנוסף לסנקציות אזרחיות ואף פליליות שעשויות לחול עליו בגין אי הדיווח).

הפתרון לכך מצוי בהליך הגילוי מרצון. הליך הגילוי מרצון נועד לאפשר לתושבי ישראל, ובכלל זאת אותם עולים ותיקים, להסדיר את חבות המס שלהם בגין הכנסות שלא דווחו כדין.

לצורך כך, במסגרת הליך גילוי מרצון, על אותו עולה או תושב חוזר, לפנות לגורם מקצועי הבקיא בתחום על מנת שיוכל להגיש בעבור את הבקשה לגילוי מרצון לרשות המיסים, ולהסדיר את חובת תשלום המס בגין אותם רווחים.       


במסגרת הליך גילוי מרצון, אותו עולה חדש או תושב חוזר יידרש להראות מהו המקור לאותן הכנסות שהפיק בחו"ל,  ומהם סכומי ההכנסה בפועל.

כשניגשים להליך גילוי מרצון חשוב מאוד לפרוס את מלוא הפרטים בפני רשות המיסים, ולצורך כך חייב הלקוח למסור את מלוא הפרטים הנוגעים להכנסות הלא מדווחות לגורם המייצג אותו. חשוב להדגיש, כי אם המייצג הינו עורך דין, כל המידע הנמסר לו חוסה תחת חיסיון עו"ד – לקוח.

הליך גילוי מרצון הוא הליך מיטיב, עם מי שלא דיווח עד כה על הכנסותיו מחו"ל. יחד עם זאת חשוב לזכור, שכדאי וצריך לבצע זאת עם איש מקצוע מיומן ומנוסה. עו"ד אמנון סמרה ראש מחלקת המיסים במשרדנו, מנהל מחלקת המיסים, ביצע מאות הליכי גילוי מרצון עבור לקוחות המשרד תוך שמירה על דיסקרטיות מלאה.

אם אתם תושבים חוזרים או בני משפחה של עולים חדשים שמחזיקים ברכוש שטרם דווח לרשות המיסים, אתם מוזמנים לפנות לעו"ד אמנון סמרה, ראש מחלקת המיסים במשרדנו.

נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע לכם להסדיר את ענייניכם מול רשות המיסים ככל שהדבר דרוש לכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מיסוי

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים