מלחמת ״חרבות ברזל״ - פיצוי מקיף לעסקים

מלחמת ״חרבות ברזל״ – פיצוי מקיף לעסקים

מלחמת חרבות ברזל - פיצוי מקיף לעסקים בזמן מלחמה ליישובים הסמוכים לעוטף או לקו העימות בצפון

המלחמה שנכפתה עלינו ב-7 לאוקטובר מביאה איתה גם פגיעה כלכלית אמיתית בעסקים וידירה מהותית במחזורי המכירות.

אם אתם בעלי עסק ונפגעתם במלחמה, במאמר הבא נציג ונסביר עלה פתרונות והכספים המגיעים לכם מהמדינה.

אחת הזוויות הכואבות של המלחמה היא הפגיעה הכלכלית. בין אם מדובר בפגיעה ישירה מטיל בבית העסק, בין אם בפינוי כפוי של עסקים, חברות ומפעלים בקו העימות ובין אם מדובר בפגיעה עקיפה- ירידות במכירות בכלל העסקים בישראל, מצוקת עובדים ועוד שלל קשיים איתם נאלץ להתמודד עסק בזמן מלחמה.

בהתאם להסכמות שהתקבלו בכנסת, הודיע שר האוצר על הרחבת הפיצוי לעסקים בגין אובדן הכנסות כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, לכלל הישובים הממוקמים עד ל- 20 ק"מ מרצועת עזה, או 9 ק"מ מקו העימות בצפון (להלן – "ישוב ספר"). הפיצוי יינתן לבעלי עסקים המתגוררים ביישובי ספר ולעסקים הפועלים ביישוב ספר.

משמעות ההכרזה היא, שאותם עסקים יכלו אותם עסקים להגיש תביעה למס רכוש בגין "נזק עקיף". המונח "נזק עקיף" מוגדר בחוק מס רכוש כהפסד או אובדן השתכרות כתוצאה מפעולות בתחום ישוב ספר.

בהתאם לפסיקה, על תביעה לפיצויים ממס רכוש חלים אותם עקרונות החלים על תביעות ביטוח רגילות. כלומר, שעל בעל העסק מוטל הנטל להוכיח מהו הנזק שנגרם לו, ולהראות כי הנזק נגרם אכן כתוצאה מן המלחמה. בנוסף, חל על בעל העסק עקרון "הקטנת העסק",- בעל העסק יצטרך להראות כי פעל ככל יכולתו להקטין את הנזק.

תביעת פיצויים – המסלול האדום והמסלול הירוק

הקושי המרכזי בהוכחת תביעת פיצויים נוגע להוכחת גובה הנזק. מטבע הדברים המדובר בסוגיה המעוררת מחלוקות בין בעל העסק לבין מס רכוש. גובה הנזק עשוי להיקבע על סמך שמאות, חוות דעת כלכליות או חשבונאיות וכו' – הערכות במסגרתן נדרש בעל העסק להוכיח מה היתה ההכנסה הצפויה ומהו אובדן ההכנסה בפועל.                 
בנוסף לכך, נדרש כמובן להוכיח את הקשר הסיבתי בין המלחמה לנזק, וכן להראות שעמדנו בעקרון הקטנת הנזק.

תביעה מעין זו, המכונה תביעה ב"מסלול אדום" קשה יחסית להוכחה, ומטבע הדברים גוררת התדיינות ארוכה מול רשות המיסים. עם זאת, יתכנו מקרים בהם נעדיף להגיש תביעה ב"מסלול אדום" על אף הקשיים הכרוכים בה, שכן רק בתביעה כזו נוכל לדרוש פיצוי בגין מלוא הנזק שנגרם לנו.    

על מנת להקל עם בעלי העסקים לצמצם את החיכוך עם רשות המיסים משרד האוצר פרסם תקנות במסגרתן נקבעו מספר חלופות לקבלת פיצוי ב"מסלול ירוק", בהסתמך על נוסחה קבועה מראש. לרוב מדובר באחד משני מסלולים: מסלול שכר, ומסלול הוצאות.       
בשני מסלולים אלו, גובה הנזק מחושב על סמך פרמטרים ברורים המדווחים ממילא לרשות המיסים או לביטוח הלאומי, כאשר בכל אחד מן המסלולים שיכלול הנתונים משקף את גובה הנזק בגינו ניתן לתבוע פיצויים.       
כיוון שמדובר במעין "פיצוי ממוצע" הפיצוי לא ישקף את הנזק בפועל שנגרם לעסק הספציפי, אך בשל הקלות היחסית בהגשת תביעה המבוססת על נוסחה קבועה מראש, נוכל לקבל את הפיצוי בקלות ובמהירות יחסית.

חשוב להדגיש, כי כל בעל העסק רשאי לבחור האם להגיש תביעה ב"מסלול אדום" או ב"מסלול ירוק", ורשאי רשאי הוא לבחור מבין המסלולים הירוקים את הפיצוי העדיף והכדאי מבחינתו, זאת בהתחשב על אופי העסק, היקף ההוצאות השוטפות בעסק, שכר העבודה ששילם העסק וכו'.

אמנון סמרה

הגשה תביעה מסוג זה, בטח בהיקפים משמעותיים אינה דבר של מה בכך וראוי שתיעשה באופן אחראי ומקיף באמצעות עו"ד. לפיכך, המלצתנו היא לבחון עם גורם מקצועי בעל ניסיון בתביעות מס רכוש מהו המסלול העדיף מבחינתכם טרם להגשת התביעה בפועל.

נוסיף ונדגיש, כי הגשת תביעה ב"מסלול ירוק" איננה פורטת את בעל העסק מן הנטל להוכיח כי הנזק נגרם כתוצאה מן המלחמה. לכן, בכל מקרה, בין אם התביעה תוגש בסופו של יום ב"מסלול אדום" או ב"מסלול ירוק" קיימת חשיבות רבה לתיעוד ושמירת אסמכתאות מזמן אמת.

אומנם, במקרים רבים בהם לא ניתן כלל להפעיל את העסק קל יחסית להוכיח כי הנזק מגרם כתוצאה מן המלחמה, אך כאשר ניתן להפעיל את העסק בצורה חלקית, או כאשר הפגיעה נגרמת כתוצאה מביטול הזמנות או קושי בהובלת סוחרות, עשויה להתעורר מחלוקת עם רשות המיסים בשאלה האם הנזק אכן מקורו במלחמה, האם כל הנזק הנטען אכן מקורו במלחמה, או האם ניתן היה לפעול להקטנת הנזק.

לכן, קיימת חשיבות מכרעת לתיעוד הנזק בזמן אמת, תיעוד השפעת המלחמה על העסק הספציפי מידי יום (האם ניתן היה בכלל לפתוח את העסק, האם ניתן היה להגיע אליו ביום ספציפי), תיעוד מסודר במקרים של ביטול הזמנות (כולל בקשה מן המזמין לשלוח מייל המציין כי נאלץ לבטל ההזמנה כתוצאה מן המלחמה) וכו'.

אם העסק שלכם נפגע בזמן המלחמה, אנחנו כאן. למשרדנו ניסיון רב והישגים מוכחים בהגשת תביעות מול מס רכוש, בגין פגיעה בעסק. לכל שאלה בעניין פיצויים בגין נזק ישיר או עקיף לעסק שלכם אנחנו כאן, ברגישות שיא וזמינים עבורכם. נעבור את זה יחד, גם במגרש העסקי.

לשאלות ופניות בעניין מתווה הפיצויים, פיצויים בגין נזקים לחברה או לעסק ושאלות מסויות פנו אלינו, ועו"ד אמנון סמרה מנהל מחלקת המיסים במשרדנו כאן עבורכם וזמין למענה לשאלותיכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא פיצויים בגין נזקים

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים