התנגדות לצוואה והגנה על צוואה

התנגדות לצוואה והגנה על צוואה

כל אדם רשאי לנסח צוואה שמורה על חלוקת הרכוש שצבר במהלך חייו לאחר מותו. למרות זכות זאת, פעמים רבות מגיעים היורשים לבית המשפט יחד עם הצוואה כדי להגן על תוקפה או להתנגד לה על מנת להביא לכך שזו תבוטל והירושה תחולק בהתאם לכללי הדין. מאחר ומדובר במסמך מורכב שמטרתו לשקף את רצונו של אדם שאינו בין החיים, הכנו עבורכם מדריך קצר עם כל המידע על התנגדות והגנה על צוואות.

צוואות וכשרותן

ההוראות הנוגעות לכתיבת צוואה נמצאות בחוק הירושה אשר מונה ארבע דרכים בלעדיות לעריכת צוואה והן: צוואה בכתב יד אותה המצווה ערך, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. חשוב לדעת כי מבין ארבע הדרכים האלו, על מנת שצוואה בעל פה תיחשב כשרה לפי הדין, נדרש שיתקיימו נסיבות ספציפיות שהמרכזית והמהותית מכולן היא שהמצווה גוסס או שנמצא בסכנת חיים.

לאחר מותו של המנוח ועל מנת לקיים את הצוואה, נדרש לפנות לרשם הירושות בבקשה לקבל צו קיום צוואה. בתוך כך, בפרק הזמן שבין הגשת הבקשה לצו לבין קבלת הצו, ישנו חלון זמנים במסגרתו ניתן להגיש התנגדות לקיום הצוואה, ככל שהרשם יימצא כי התנאים לביטול הצוואה מתקיימים, היא תבוטל והעיזבון יחולק על פי כללי הדין.

סכסוכי צוואות

העקרון המנחה בדיני הירושה הוא חופש הציווי ועל כך מבוססת גם זכותו של המצווה לבחור אם ירצה לנסח צוואה או לא. בתוך כך, ככל שהצוואה חוקית ולא נוגדת את תקנת הציבור, לאדם המצווה חופש לכתוב ככל העולה על רוחו. דבר שלא פעם מהווה בסיס למריבות וסכסוכים סביב  העיזבון. כך לדוגמה אדם שניסח צוואה בכתב ידו אך בחר לנשל את אחד מילדיו מהירושה או צוואה שנכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת על המצווה, מגיעים לא פעם לבתי המשפט והם קרקע פורייה לסכסוכים ארוכי שנים בין היורשים.

כיצד מגנים על צוואה?

הדרך הכי טובה להפחית את הסיכוי לסכסוכי ירושה עתידיים סביב הצוואה היא לנקוט מספר פעולות הגנה כבר בשלב ניסוח הצוואה. פעולות אלו, יפחיתו משמעותית את הסיכוי שיוגשו התנגדויות לקיומה בעתיד.

ראשית, בעת ניסוח הצוואה חשוב שהוראותיה ינוסחו בצורה מדויקת ומפורטת כדי שישקפו את רצון המוריש באופן שלא משתמע לשני פנים. ככל שההוראות יהיו ברורות ובהירות ככה הסיכוי לתקוף אותן משפטית קטן. לצד זאת, ניתן לצרף חוות דעת רפואית שמעידה על כשירותו של המצווה ולהקפיד על פרטים שיכולים להעיד על אמינותה של הצוואה דוגמת אזכור תאריך ההפקדה.

לאחר מות המוריש, רצוי להימנע מהעברת מידע בין זוכים שנוגע לאופן עריכת הצוואה משום שהוא עשוי להביא להגשת התנגדויות מצד  הצדדים. בנוסף יש לציין כי במקרים שבהם הנפטר עירב מי מהיורשים בעריכת הצוואה, ישנו חשש כי היורשים האחרים יגישו התנגדות בטענה להשפעה בלתי הוגנת על המצווה.

הגשת התנגדות לקיום צוואה

במידה ואתם היורשים וברצונכם להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה, תוכלו לעשות זאת רק לאחר שהוגשה בקשה למתן הצו וזו פורסמה ברשומות וטרם ניתן צו קיום הצוואה.  בהמשך לכך, נדרש שהרקע להגשת הבקשה יהיה אחד או יותר מהמקרים הבאים:

  • הצוואה נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת.

  • בצוואה פגמים מהותיים או שאינה משקפת את רצונו של המנוח.

  • קיימת צוואה מאוחרת לזו שבגינה מוגשת הבקשה לקיום צו הצוואה.

  • אחד היורשים שמוזכר בצוואה היה עד לחתימתה או השתתף בעשייתה.

חשוב לזכור כי ביכולתו של כל אדם להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה בכפוף לתנאים שהוזכרו. את ההתנגדות, יש להגיש בצירוף פירוט ונימוק של העובדות הרלוונטיות המבססות את בקשת הביטול ולהן יש לצרף תצהיר המאמת עובדות אלו. את הבקשה יש להגיש למשרדי הרשם לענייני ירושה וזה יעבירה לבית המשפט לענייני משפחה. ככל שבית המשפט יכריע כי אכן נפלו בצוואה פגמים מהותיים וצריך לבטלה, תחולק הירושה על פי כללי הדין.

פנו לעורך דין

אי הגינות בעריכת הצוואה או פגמים מהותיים שנפלו בה עשויים להביא לחלוקה של נכסי העיזבון באופן שונה בתכלית מרצונו האמיתי של הנפטר. פנייה לעורך דין צוואה כבר בשלב עריכת הצוואה תקטין משמעותית את הסיכוי לכך שיתנהלו הליכים ארוכים וסבוכים בין היורשים. פרט לתסכול הרב והקרע המשפחתי בהליכים אלו, הליכים משפטיים שנוגעים לצוואות עשויים להימשך שנים רבות ולהעמיק את הקרע הקיים. למשרדנו ניסיון רב בייצוג יורשים בהליכי צוואה החל משלב ניסוח הצוואה ועד להגנה או הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם.

אם קרוב שלכם נפטר ויש לכם טענות ביחס לצוואה שנערכה שלא כדין, שונתה, או שי מחלוקת לגיבה ביניכם לבין שאר היורשים- פנו אלינו לייעוץ משפטי ועו"ד גיא סרוסי יעמוד לרשותכם.

חליפה ועניבה רשמי עורך דין גיא סרוסי

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא ליטיגציה מסחרית

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים