סכסוך ירושה בין אחים

סכסוך ירושה בין אחים

לצערנו סכסוך ירושה בין אחים הוא אירוע שכיח, התחושות הקשות סביב המוות וחלוקת הרכוש של ההורים מוביל לא פעם לקרע בתוך המשפחה. הגורמים לסכסוכי אחים משתנים ממשפחה למשפחה אך לרוב נובעים נישול אחד האחים, חלוקה לא שוויונית של נכסי העיזבון או גזל ירושה. בנוסף, נכנסים למשוואה גורמים נוספים כמו קיומה או היעדר קיומה של צוואה והמבנה המשפחתי. במידה ואתם מתמודדים עם סכסוך ירושה  הנה כמה דברים שחשוב לדעת לפני הפנייה לבית המשפט.

אופן הירושה והשפעתה על סכסוך ירושה עתידי

על מנת להבין את השורש של סכסוך הירושה בין האחים, הדבר הראשון שחשוב לבחון הוא אופן ההורשה. כיום, רכושו של אדם שנפטר נקרא עיזבון ויכול להיות מחולק באחת משתי דרכים: ירושה על פי דין או בהתאם לצוואה שהותיר המנוח.

ירושה על פי דין, היא מצב שבו אדם לא השאיר צוואה או שהותיר אחריו צוואה וזו נפסלה משום שלא התקיים בה תנאי מהותי. לאור זאת, יחולק רכושו לפי הוראות חוק הירושה, תשכ"ה-1965. בירושה על פי הדין, יחולק הרכוש לפי מידת הקרבה של בני המשפחה אל המנוח ומכאן שלילדיו ובן או בת זוגו יהיו בעדיפות לקבלת הירושה ולאחר מכאן הוריו במידה ונותרו בחיים. במקרה של ירושה על פי דין, יחולק הרכוש בין הילדים מעצם היותם ילדיו ובכפוף לכך שלא התקיימו אחד החריגים בחוק ולכן במידה וישנן מחלוקות קודמות הדבר עשוי להעמיק כשמדובר בירושה על פי דין שלא תמיד משקפת את רצון הנפטר בנוגע לרכושו.

במידה ומדובר במקרה בו אדם הותיר אחריו צוואה וזו הופקדה בידי הרשם- יחולק העיזבון על פי רצון המת. צוואה ניתן לערוך במספר דרכים ובלבד שזו עומדת בתנאים הפרוצדורליים והמהותיים המנויים בחוק הירושה. במקרים רבים של סכסוכים בין אחים, ישנו ניסיון לתקוף את כשרות הצוואה, הוראותיה ופרשנותה ובכך לפסול אותה על מנת שהירושה תחולק על פי הוראות הדין.

הגורמים המרכזיים למאבקי ירושה בין אחים

השפעה לא הוגנת על המצווה-  טיפול בהורים טרם המוות במיוחד כשהם במצב בריאותי או קוגניטיבי ירוד עשוי להביא להשפעה על רצון המצווה וכך גם אופן חלוקת הרכוש במסגרת הצוואה. כך לדוגמה ילד שלקח על עצמו את הטיפול בהורה בימיו האחרונים עשוי לבקש ממנו לשנות את הצוואה כך שהוא יקבל נתח גדול יותר מהנכסים והכספים של ההורים.

השתלטות על הירושה בחיי המוריש – במידה ואחד ההורים איבד את כשירותו בעקבות מצב רפואי או נפשי לפני המוות, קיימים מקרים בהם הילדים יקבלו ייפוי כוח מתמשך או יהפכו לאפוטרופוס החוקי של הוריהם. או במילים אחרות, אחד האחים יכול לקבל את הסמכות להעביר נכסים וכסף טרם מותם של ההורים ואלו, לא יהיו חלק מהירושה ולא יחולקו בין האחים לאחר הפטירה.

מחלוקות סביב פרשנות הצוואה – לעיתים, המוריש מנסח ומפקיד את הצוואה שנים רבות לפני הפטירה. במהלך השנים עשוי לחול שינוי ביחסים המשפחתיים. כאשר העזבון מחולק על פי צוואה, הכלל המוביל בפרשנות הצוואה הוא שזו תחולק לפי רצונו של המת ולכן, עם קיומם של שינויים נסיבתיים מסוימים עשויות להתעורר מחלוקות סביב אופן פרשנות הצוואה וההתנגשות עם רצון המת. 

העברת הירושה לילדים מנישואים קודמים– לפי כללי הדין, במידה ולאחד ההורים ילדים מנישואים קודמים הם יהיו זכאים לחלק מהירושה כמו יתר הילדים. מה שעשוי להביא למחלוקות רבות סביב הירושה במיוחד אם ההורה אינו בקשר עם חלק מילדיו.

איך להתמודד ולהימנע מסכסכוך ירושה

ניסוח צוואה – כתיבת צוואה על ידי עורך דין המתמחה בניסוח צוואות, בעל ניסיון וידע בתחום הצוואות והירושות. הבחירה בצד שלישי ניטרלי ומקצועי עשויה להפחית מחלוקות עתידיות בין היורשים באמצעות עריכת צוואה שעומדת בתנאי החוק על מנת למנוע מחלוקות עתידיות סביב הצוואה.

הסכם ירושה עתידי – עוד לפני מותם של ההורים, ביכולתם של הילדים להסכים על אופן חלוקת הירושה לאחר המוות על מנת לצמצם מחלוקות עתידיות. חשוב להבין, כי לרוב ההורים ירצו לדאוג לרווחתם של הילדים לאחר מותם ולכן, החלוקה עשויה להתבצע תוך התחשבות במצבו הכלכלי וצרכיו של כל ילד. 

הגשת התנגדות לצוואה – במידה ואתם חוששים שניסוח הצוואה נעשה תחת השפעת אחת האחים מה שגרם לקיפוח יתר האחים. ניתן לתקוף את כשרות הצוואה בבית המשפט, בתוך כך, יש להוכיח כי הצוואה לא מקיימת את רצונו החופשי של המצווה או שאחד או יותר מתנאיה המהותיים לא מתקיימים ועל כן יש לפסול אותה.

חליפה ועניבה רשמי עורך דין גיא סרוסי

הסתייעו בעורך דין

בסכסוך ירושה בין אחים, חשוב לנסות כמה שיותר להגיע להסכמה באמצעות הידברות אך גם להיות מוכנים לקרבות משפטיים מורכבים וארוכים. הפנייה לעורך דין ירושה תסייע לכם, בניהול המשא מתן לקראת ניסוח ההסכמות סביב הירושה עד לחתימת ההסכם הסופי שיקצר את הסכסוך וישקם את היחסים המשפחתיים. למשרדנו ניסיון רב בסכסוכי ירושה בין אחים, פנו אלינו ונשמח לסייע לכם לאורך כל הדרך.

משרדנו מנהל כמה מסכסוכי הירושה המשמעותיים בישראל, ביניהם סכסוכי ירושה בינלאומיים, עם עיזבונות המתחלקים על פני מספר מדינות. אם נקלעתם לסכסכוך ירושה, צריך לטפל בזמן, ולקבל ייצוג משפטי איכותי ויפה שעה אחת קודם. פנו אלינו היום ועו"ד אהוד גרי ועו״ד גיא סרוסי יעמדו לרשותכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא ליטיגציה מסחרית

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים