סכסוך עיזבון – כך תוכלו להתמודד

סכסוך עיזבון – כך תוכלו להתמודד

עם פטירתו של בן משפחה אהוב, כלל הכספים והנכסים שצבר בחייו נכנסים לקופת העיזבון. סכסוך עזבון הוא אחת מהתופעות השכיחות לאחר פטירתו של מוריש. לא פעם, התחושות הקשות סביב הפטירה מעוררות סכסוכים ישנים בין בני המשפחה החיים במיוחד אם מדובר במריבות שנוגעות לכסף, נכסים והטיפול באלו לא הוסדר טרם מותו של הנפטר. לכן, בכל הנוגע לסכסוך עיזבון הנה כמה דברים שחשוב לדעת עוד לפני הפנייה לבית המשפט.

חלוקת עיזבון – מה אומר החוק?

עזבון הוא שם לכלל הנכסים והכספים שמותיר אחריו הנפטר לאחר מותו. על אף שמונח זה לא הוגדר באופן חד משמעי בחוק הירושה תשכ"ה-1965, ידוע כי הוא מתייחס לכספים, החובות, הזכויות, המיטלטלין והמקרקעין שהיו בבעלותו של הנפטר ערב מותו.

בנוגע לחלוקת העיזבון, קובע חוק הירושה אחד משני מסלולים. הראשון נוגע למקרים שבהם הנפטר הותיר אחריו צוואה ובה הוראות בנוגע לחלוקת הרכוש והמסלול השני, נקרא ירושה על פי דין ולפיו יחולק העיזבון בהתאם למעגלי הקרבה המשפחתיים וההוראות הקבועות בחוק. יש לציין שבמידה ובת או בן זוגו של הנפטר חי עמו כ"ידוע בציבור", קובע סעיף 55 לחוק מספר תנאים לפיהם יירש בן הזוג את הנפטר כאילו היו נשואים. מכאן שילדיו של הנפטר עשויים להתחלק בעיזבון בהתאם להוראות הדין עם בן זוגו של הנפטר גם אם לא התכוון לכך טרם פטירתו.

בנוסף, יש לציין כי במידה והפטירה התרחשה בעת שזוג מצוי בהליכי גירושין, ככל שהבעל לא נתן גט לאשתו, הם ייחשבו נשואים לעניין החוק. משמעות הדבר היא שבמידה והנפטר לא השאיר צוואה בן הזוג ממנו מתגרש יירש אותו כאילו היו נשואים.

הגורמים לסכסוכי עיזבון

ניתן לחלק את הגורמים לסכסוכי עיזבון לשני גורמים, מריבות שנוגעות לזהות היורשים או למריבות שנוגעות לאופן חלוקת העיזבון בין היורשים הקיימים. נמנה בקצרה את המרכזיים שבהם.

היעדר צוואה – כפי שציינו קודם, במקרים בהם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, יחולק העיזבון בהתאם להוראות החוק. חלוקה זאת, מתבצעת בהתאם למעגלי קרבה משפחתיים וקדימות יורשים. כך לדוגמה, אדם שהותיר אחריו את הוריו הקשישים, אישה וילדים, יירשו אותו ילדיו ואשתו גם אם כלל לא היה בקשר איתם. חלוקה לפי הוראות החוק או בשמה הרשמי "ירושה על פי דין", עשויה במקרים רבים לא לשקף את רצונו האמיתי של המצווה משום שהיא מתבססת בעיקר על קרבה משפחתית ולכן פעמים רבות היא פתח לסכסוכי עיזבון.

העברה ופעולות בנכסי הנפטר טרם מותו – פעמים רבות, שורשו של הסכסוך מקורו בכלל בפעולות שבוצעו טרם מותו של הנפטר. פעולות אלו עשויות להיות העברת נכסים לאחד היורשים כך שלא יכללו בעיזבון, שינוי שמות מוטבים בקופות גמל וכו'. לרוב, זה יכול להתבצע או באמצעות יצירת קרבה וטיפול קרוב בהורים או בהחתמתם על ייפוי כוח מתמשך שמעניק למורשה החתימה הרשאה לבצע פעולות פיננסיות ברכושו של הנפטר לאחר שזה נעדר כשירות משפטית לאור מצבו הרפואי.

גזל ירושה – בדומה להעברת נכסים, גם גזל ירושה נוגע לפעולות שבוצעו עוד בחייו של המת ונוגעות בעיקר לניסוח ירושה אשר מורה על העברת כל רכושו של הנפטר לאדם אחד לרוב תוך ניצול תלותו של הנפטר באותו אדם. דוגמה מובהקת לכך היא כאשר הנפטר מנסח צוואה אשר מורה להעביר את כל רכושו לאחר מותו למטפל הסיעודי שלו.  

איך תמנעו מסכסוך עזבון?

בכל הנוגע לסכסוך עיזבון, ישנן מספר פעולות שניתן לנקוט חלקן הן כאלו שיש לבצע עוד בחייו של המוריש וחלקן לאחר מותו.

  • כתיבת צוואה בידי המוריש – הפתרון הפשוט ביותר על מנת למנוע מריבות עתידיות, הוא ניסוח צוואה בידי המוריש שתשקף את רצונו בנוגע לחלוקת העיזבון לאחר מותו. חוק הירושה מונה מספר דרכים לניסוחה – צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות, צוואה בפני עדים ובנסיבות מיוחדות ניתן לנסח צוואה כשרה גם בעל פה. לאחר ניסוח הצוואה, יש לוודא שהצוואה נעשית לפי הוראות החוק ויש להפקידה אצל הרשם לענייני ירושה.
  • הגשת בקשה לפסילת צוואה – כפי שציינו, לכל צוואה דרישות פרוצדורליות ומהותיות לקיומה. לכן, במידה ואי אילו מהדרישות לא מתקיימות ניתן לתקוף אותן בבית משפט על מנת שיפסול את הצוואה והירושה תחולק על פי הוראות הדין.
  • ניסוח הסכם עיזבון – דרך נוספת שעשויה להיות מורכבת במידה וישנם סכסוכי ירושה, היא ניסוח הסכם חלוקת עיזבון בכפוף להסכמתם של כל היורשים לפיו הירושה תחולק באופן שונה מזה שצוין בצוואה המקורית. דרך זו מאפשרת ליורשים להגיע להסכמה הדדית על חלוקת הרכוש גם אם קיימת צוואה.

פנו לעורך דין

לא משנה מה הרקע לסכסוך העיזבון או באיזה שלב נמצא, הדבר החשוב ביותר הוא פנייה לעורך דין עיזבון. זאת מאחר וסכסוכים אלו כוללים היבטים משפטיים רבים ומורכבים ונוגעים לסוגיות רגישות בתוך חיי המשפחה ולכן מחייבים גישה משפטית רגישה ומותאמת. טיפול משפטי נכון שמותאם לנסיבות המשפחתיות עשוי להביא לצמצום הקרע המשפחתי, להקל על הקשיים בתהליך חלוקת העיזבון ולהביא לסיום הסכסוך באופן המהיר ביותר.

אם יש לכם שאלה הנוגעת לסכסוך עזבון, פנו אלינו ועו"ד אהוד גרי ועו"ד גיא סרוסי ממחלקת הליטיגציה שלנו יעמדו לרשותכם.

חליפה ועניבה רשמי עורך דין גיא סרוסי

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא ליטיגציה מסחרית

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים