קיום הסכם בזמן מלחמה

קיום הסכם בזמן מלחמה

הפרת הסכם או קיום הסכם בזמן מלחמה הפכו לאחד מהנושאים השכים ביותר, לאור המציאות ההזויה שנכפתה עלינו. הרבה מאוד שוכרים עזבו את דירתם, הסכמי רכישת דירה לא נחתמו וגם שוכרים עסקיים הפרו את ההסכם מול המשכירים שלהם.

מלחמת חרבות ברזל מביאה איתה שאלות משפטיות עסקיות ושאלות משפטיות רבות. לקיים בהסכם בזמן מלחמה? האם אפשר להפר הסכם בזמן מלחמה? מה תיחשב הפרת הסכם בזמן לחמה? לאחרונה התפרסם ברשתות החברתיות מכתב ששלחה מזכירות קיבוץ ניר עוז שנפגע אנושות במתקפת הפתע ב-7.10, לספקים שעבדו עם הקיבוץ.

במכתב התנצלו אנשי ניר עוז בפני הספקים "על העיכוב שנוצר בתשלומים עד כה" וביקשו מאותם ספקים לשלוח העתקי חשבוניות  "למרות המצב הקשה אליו נקלענו, בלשון המעטה, אנו שמים לנגד עינינו את חשיבות התשלומים שיועברו אליכם בהקדם האפשרי תחת מגבלות המצב. בתקווה לימים טובים יותר ובהכרת תודה על ההבנה".

העובדה כי קיבוץ ניר עוז, אולי הישוב שספג את המכה האנושה ביותר מידי מרצחי החמאס בשביעי לאוקטובר, מבקש לשלם לספקים כבשגרה, מבטאת גישה מסחרית שיש לברך עליה ולפיה "הסכמים יש לקיים".

בית המשפט העליון פסק לא אחת כי: " חוזים יש לקיים – pacta sunt servanda 'ולא רק לשלם פיצוי בגין הפרת[ם] – כי בכך מעודדים בני אדם לקיים הבטחותיהם'"; (ע"א 5131/10 אזימוב נ' בנימיניי).

תפיסה זו עולה בקנה אחד עם האופן בו בית המשפט בוחן ככלל יחסיים חוזיים תוך מתן דגש וחשיבות ליציבות ולוודאות שבחיי המסחר.

למרות שלאנשי ניר עוז יש סיבות טובת ומוצדקות לדחות תשלומים ואולי בכך להימנע בדין מלקיים הסכמים עליהם חתמו הם בחרו להסתכל על הטווח הארוך – בו צדדים להסכם מצופים לעשות ככל שביכולתם בכדי לעמוד בתנאי ההסכם וזאת גם במידה ומתעוררים קשיים בלתי צפויים (לשון המעטה קיצונית לנסיבות ענייננו).

בשבועות האחרונים לקוחות מסחריים רבים פנו למשרדנו וביקשו לדעת האם יש באפשרותם שלא לקיים הסכמים עם לקוחותיהם בשל המלחמה בה נתונה ישראל.

התשובה לשאלה זו מורכבת ותלויה בנסיבות משתנות לרבות נוסח ההסכם והשאלה האם הם יכולים (במובן אובייקטיבי) לקיים את ההסכם, אולם ככלל ראוי לקחת דוגמא מעמדתם העקרונית של אנשי ניר עוז- שפעלו בתום לב וביושר במישור המסחרי כשם שפעלו כך בשאר המישורים.

נציין כי קיימת אפשרות לפיה שאלה זו תוסדר בחקיקה (למשל חקיקה בה תוגדר המלחמה כאירוע בלתי צפוי המהווה סיבה מוצדקת להפרת הסכם) ואז כמובן ניתן וצריך יהיה לפעול בהתאם לה.

אם יש לכם שאלה משפטית הנוגעת לעניין מסחרי עקב המלחמה ואתם זקוקים לעצה משפטית פנו אלינו. צרו איתנו קשר היום ועו"ד אהוד גרי מנהל המחלקה המסחרית במשדרנו ישמח להעניק לכם סיוע משפטי איכותי ומקיף.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא משפט מסחרי

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים