תיקון חוק הירושה בעקבות מלחמת חרבות ברזל

תיקון חוק הירושה בעקבות מלחמת חרבות ברזל

בחודשים האחרונים, לאחר פתיחת מלחמת חרבות ברזל והטרגדיה הנוראית שקרתה בשביעי באוקטובר נעשו מספר שינויי חקיקה שהותאמו למציאות החדשה. בתוך כך, נכנס לתוקפו תיקון 19 לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 וכולל הרחבת האפשרות להסתלקות מירושה וגמישות בחלוקת הירושה, שמטרתם להקל על אלו שנפגעו במסגרת המלחמה ואירועי הטרור שקרו בשביעי באוקטובר.

הרקע לתיקון 19

בעקבות אירועי השביעי באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, פורסם תיקון 19 לחוק הירושה תשכ"ה-1965  ביום 7.11.2023, זאת לאור מספר הקורבנות הרב. התיקון שקרוי גם "תיקון חרבות ברזל", נועד על מנת להפחית עיוותים אפשריים בחלוקת העיזבון ולהקל על משפחות הנרצחים בהליכי הירושה. הסעיפים הנכללים בתיקון, נוגעים לאלו שנרצחו בין השביעי לשמיני באוקטובר 2023.

תיקון 19, שחוקק על ידי הכנסת כולל תיקון של שני סעיפים עיקריים בחוק הירושה: סעיף 6 א' שנוגע להסתלקות מן העיזבון בנסיבות מיוחדות וסעיף 9 א' שנוגע לקביעת סדר הפטירה לעניין הירושה. תיקונים אלו כאמור, מתאימים ומגמישים את כללי הירושה בהתאם לנסיבות הייחודיות של מלחמה חרבות ברזל ומקלים משמעותית על משפחות הקורבנות.

סעיף 6 א' – הרחבת האפשרות להסתלק מן הירושה

בטרם נפרט אודות מהות התיקון, נסביר תחילה מה היא הסתלקות מירושה. הסתלקות, נוגעת לזכותו של אחד מן היורשים לוותר בכתב על זכותו בעיזבון. כלומר, לאחר מות המוריש, בין אם ישנה צוואה ובין אם אין, יכול אחד מהיורשים החוקיים להגיש לרשם לענייני ירושה הודעה על כך שהוא מוותר על זכותו בירושה.

עד לתיקון החוק, כל אדם המבקש להסתלק מהעיזבון, יכול לעשות זאת אך ורק אם ההסתלקות היא לטובת ילדיו, אחיו או בן זוגו של הנפטר בשעת מותו. מכאן שלפי הכלל הרגיל, לא ניתן להסתלק מן הירושה לטובת הוריו של הנפטר או בן זוגו לשעבר.

במסגרת תיקון 19, והוספת סעיף 6 א, הורחבה יכולת ההסתלקות של היורש גם לטובת אנשים נוספים והם:

  1. סבו וסבתו של המוריש
  2. דודיו של המוריש
  3. נכדיו של המוריש
  4. אחיו של המוריש
  5. הורי המוריש
  6. בן זוגו לשעבר של המוריש או מי שהמוריש ראה אותו כילדו

 

מי נכלל בהרחבת ההסתלקות מעיזבון?

לא כל היורשים של אדם שנפטר בזמן המלחמה יהיו זכאים להקלות החדשות בחוק הירושה. החוק מונה שני תנאים מצטברים לתחולת הסעיפים החדשים ואלו נוגעים למועד ותפקידו של הנפטר. התנאי הראשון, הוא כי הנפטר מת בפעולת איבה או פעולת מלחמה החל מתאריך ה-7.10.2023 ועד לשנה מתום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף.

במידה ותנאי זה מתקיים, נדרש שהנפטר יהיה אחד מהבאים: שוטר, סוהר, חייל שנספה במערכה בעת שירותו או בעקבות שירותו, שומר ברשות המקומית שהוסמך לתפקידו מכוח צו של השר לביטחון פנים וכן כל אדם הזכאי לתגמולי ביטוח לאומי לנפגעי כוחות הביטחון.

סעיף 9 א' – שניים שמתו כאחד והגמשת סדר הירושה

במקרים שבהם שני אנשים כמו הורה וילד או בני זוג מתים ביחד ולא ניתן לקבוע את סדר הפטירה, הדבר יכול להשפיע על היקף זכות הירושה או זהות היורשים. כך לדוגמה במקרים שבהם יש אדם שהוא יורש של שני הנפטרים (יורש ודאי) מול אדם שהוא יורשו החוקי רק של אחד מהם (יורש ספק). הכלל המצוי בחוק הירושה קובע כי  במקרה כזה, תהא עדיפות ליורש הוודאי. השינוי שהביא עמו

סעיף 9א, מבקש לגלות רגישות ולהגמיש את הוראות החוק לאור הנסיבות הכואבות שפתחו את מלחמת חרבות ברזל וקובע כי לרשם הירושה תהיה סמכות ושיקול דעת באופן שונה מהדין בקביעת זכאות הירושה במקרים הנכללים בתיקון חרבות ברזל. בתוך כך, אם ישנה הסכמה בין היורשים הוודאיים לחלוקה שונה של הירושה הרשם מוסמך לאשרה וכך  בנסיבות מיוחדת גם כל סדר חלוקה אחר בהתחשב בטיב היחסים המשפחתיים או התחקות אחר רצון המוריש.

חליפה ועניבה רשמי עורך דין גיא סרוסי

מי נכלל בסעיף 9 א'?

בדומה להוראה הראשונה בתיקון 19, גם כאן לא כל אדם שנפטר במהלך מלחמת חרבות ברזל יהיה זכאי להקלות שבסעיף 9א'. אלו הנכללים בסעיף זה, הם בני משפחה שמתו ביום ה-7.10 או ה-8.10 ואלו ייקבעו כמי שלא ניתן לקבוע את סדר הפטירה. הוראה זו רלוונטית בין אם מתו בפעולות מלחמה או איבה באירוע אחד בימים אלו ובין אם באירועים שונים במסגרת תאריכים אלו.

זכאים לאחת מההקלות בתיקון 19? פנו אלינו להתייעצות

משפחות רבות איבדו את יקיריהן באירועי ה-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל ומלבד הכאב הרב, עשויות למצוא את עצמן עומדות בפני עומס בירוקרטי שרק מקשה על ההתמודדות עם האבל. משרדנו מתמחה במתן מענה משפטי מהיר ומקצועי בתחום הירושה ועורכי הדין מנהלי מחלקת הירושה במשרדנו, בקיאים בכל עדכון ושינוי חקיקה שנכנס לתוקף. פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם ברגישות ומקצועיות לאורך כל הדרך.

אם נתקלתם בקשיים הנובעים מפטירתו של בן משפחה, אנחנו כאן לשירותכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא ליטיגציה מסחרית

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים