ביטול עסקה מול יזם בפרויקט התחדשות עירונית

ביטול עסקה מול יזם בפרויקט התחדשות עירונית

ביטול הערת אזהרה של יזם ו/או קבלן בפרויקט התחדשות עירונית תמ"א 38 או פינוי בינוי

או במילים אחרות- קבלן או יזם שלא מקדם את הפרויקט שנים רבות.

השבוע החלטנו לכתוב על תופעה שאנו נתקלים בה לא מעט ובגינה פונים אלינו לא מעט לקוחות- ביטול רישום הערת אזהרה שנרשמה ליזם ו/או קבלן לאחר שלא התקדם עם פרויקט התמ"א או פינוי בינוי משך זמן רב.

בשנים האחרונות תחום ההתחדשות העירונית מגיע לשיא. מתווכים, קבלנים, יזמים,  מנהלות ועורכי דין המתמחים בהתחדשות עירונית, כולם חלק מכך.

תחום ההתחדשות העירונית הוא הוא תחום שפורח בשנים האחרונות אך לצערנו הרב, עם הפריחה מגיעה גם תופעה מכוערת. אנחנו מדברים על יזמים שמחתימים את הדיירים על הסכמים ולא מקדמים את הפרויקט. אותם דיירים הלכה למעשה ״נתקעו״ עם יזם על לא עוול בכפם.

לאחרונה, משרדנו מטפל במספר מקרים בהם הצלחנו ממש לשחרר לחופשי את בעלי הדירות מיזם שכפה עליהם המשך התקשרות איתו בפרויקט של התחדשות עירונית מבלי שהוא מצליח לקדם את הפרויקט.

לפני הכל חשוב להדגיש, החל מיוני 2023 חוק ההסדרים קבע מפורשות כי לממונה על חוק המכר סמכות לביטול הערת אזהרה שניתנה לקבלן אם הממונה יקבע שעסקה מהטעם שמדובר בהחתמה פוגענית על הסכם התחדשות עירונית ו/או מהטעם שתוכנו או צורתו של הסכם התחדשות עירונית לא יהיה בהתאם להוראות הדין ו/או מהטעם שהסכם לארגון עסקת התחדשות עירונית לא תקף.

במה דברים אמורים:

מקרים נפוצים שבהם פונים אלינו, כעורכי הדין שמתמחים בייצוג דיירים ונפגעי עוקץ, נוגעים למקרים שבהם יזם החתים חלק מבעלי הדירות ולא את הרוב הדרוש ורשם הערות אזהרה מבלי שההסכם בכלל נכנס לתוקף. כך למעשה החזיק היזם את בעלי הדירות כבני ערובה בפרוייקט שהם לא מעוניינים בו. אין הרגשה גרועה ומעצבנת מזאת. מה גם שהיזם גורם להפסד כספי ניכר ומשמעותי לדיירים.

סוג נוסף של מקרים המגיעים למשרדינו נוגעים ליזמים רבים אמנם מגיעים לרוב הדרוש אך לא עושים דבר לקידום הפרוייקט בין אם מסיבות כלכליות ובין מסיבות אחרות. משמע היזם הוציא את האישורים המתאימים אבל אין לו מספיק כסף להתחיל את הבנייה או שהיא נתקעה באמצע הפרויקט. סיטואציה בלתי נסבלת.

כיצד אנו מטפלים בלקוחות המגיעים למשרד כשידיהם כבולות בהערת אזהרה על ידי יזם?

עם קבלת פנייה מלקוחותינו בגין יזם שלא התחיל בנייה במועד או אפילו לא הוציא אישור בנייה, וכל שעשה הינו החתמת הדיירים על הסכם, או אפילו לא החתים את כולם, אנו בודקים היטב את המסמכים עליהם חתמו בעלי הדירות ואת תוקפם המשפטי.

כפי שאמרנו בתחילת הדברים חוק ההסדרים החדש נותן מענה בדיוק לסוגיה שכיחה זו והקנה סמכות לממונה על חוק המכר לפנות לרשם המקרקעין בדרישה לביטול הערות האזהרה שניתנו ליזם.

בנוסף, באם הדבר נדרש, לא אחת אנו פונים לבית המשפט בבקשה לקבלת סעד הצהרתי, ובכך אנו מצליחים לשחרר את בעלי הדירות מכבליהם של היזם ויוצאים לדרך חדשה עם קבלן שבאמת יסיים את הבניה עבורם.

כאמור, באמצעות טיפול משפטי נכון אנו מצליחים להרחיק את היזם שלא נקט בפעולות בפרויקט ולשחרר את בעלי הדירות מהתחייבויותיהם כלפי היזמים.

בשלב הבא מיד לאחר מכן, אנו מסייעים לבעלי הדירות לצאת למכרז מסודר לבחירת יזם עם לוחות זמנים ובטחונות ברורים על מנת להוציא לדרך פרוייקט לרווחת בעלי הדירות, תוך קיום בדיקות מקיפות ליזם בעל הוכחות בשטח.

במידה וחתמתם על הסכם או על מסמכים ואינכם בטוחים מה מצב הפרוייקט או מה הסטטוס המשפטי שלו- צרו קשר  עם משרדנו , יחד נבחן את מצבכם המשפטי, ובמידת הצורך נפעל מול היזם שעיכב את בניית הפרויקט.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים