התחדשות עירונית עקב רעידת אדמה

התחדשות עירונית עקב רעידת האדמה בטורקיה

התחדשות עירונית עקב רעידת האדמה בטורקיה והחשיבות שלה

בשעת דמדומים לפנות בוקר בתאריך 6 בפברואר 2023 זעזעה סדרת רעידות אדמה קשות וחמורות את כל אזור טורקיה, סוריה והמרחבים הגיאוגרפיים השכנים וגבתה מחיר כבד בנפש וברכוש. רעידות האדמה שהורגשו היטב גם בתחומי מדינת ישראל פגעו במיליוני משפחות שייאלצו עתה לקבור את מתיהם ולבנות מחדש את ביתם ואת ארצם, במחיר איום. סכנה עולמית זו שהתעוררה הפעם דווקא באזורנו אמורה לשמש נורת אזהרה – אם לא נדאג שבתינו יעמדו ברעידות דומות, נמצא את עצמנו חס ושלום במצב דומה.

סכנת רעידות האדמה באזורנו

לפי התיאוריה הרווחת כיום, התנגשות לוחות טקטוניים גורמת לקרקע היציבה בדרך כלל מתחת לרגלינו לרעוד ולנוע בעוצמה רבה המתפשטת ממוקד החיכוך הראשוני באופן מעגלי, בדומה לאדוות בבריכת מים.

לפי הסבר מדעי זה, ישנה חשיבות רבה מאוד למיקומם של ה"שברים" הטקטוניים – אותם הסדקים שבין מקטעי הקרקע, שכן לרוב איזורי סדקים כאלו משמשים כמוקד ראשוני לרעידות אדמה. אזור אגן הים התיכון המזרחי (שטחי מצרים, מדינת ישראל, סוריה, לבנון ודרום טורקיה) שוכנים על תוואי שבר טקטוני כזה המכונה "השבר הסורי אפריקני" בשלו סובל האזור כולו מרעידות אדמה עוצמתיות ביותר אחת לכמאה שנה.

בעת רעידת אדמה הסכנה החמורה ביותר היא קריסתם של בניינים, גשרים ודרכים שנבנים כולם בהסתמך על יציבותה הבלתי משתנה של הקרקע עליה כולנו דורכים מדי יום.

כיצד מתמודדים עם סכנת רעידת האדמה

ההבנה אודות מאפייניה של סכנת רעידות האדמה מאפשרת לחברה המודרנית שלנו כיום להיערך לקראת תרחישים מסוג זה. ישנם מגוון של דרכים להתמודדות עתידית עם סכנה זו: בראש ובראשונה ישנן יחידות ממשלתיות הפועלות ללא הרף למדוד ולעקוב אחר תנודות גיאולוגיות בניסיון לצפות היכן ומתי תתרחש רעידת האדמה הבאה.

כלים חשובים אחרים הם הדרכה וחינוך מגיל צעיר כיצד יש לפעול בעת התרחשות רעידת אדמה וכמובן בנייה מותאמת לסכנה זו. מדינות מוכות הוריקן למדו לדוגמא להתאים את הסטנדרט ההנדסי ואת תקני הבנייה שלהן כך שהנזק הפוטנציאלי שייגרם על ידי סופות הוריקן לרכוש ולנפש יהיה מינימלי. באופן דומה, גם במדינת ישראל ננקטו מגוון של אמצעים ונקבעו תקני בנייה מחמירים שנועדו להכין את כלל המבנים בשטח מדינת ישראל לאיום אפשרי של רעידת אדמה חזקה במיוחד שתשפיע על האזור כולו.

במספר פעמים שונות חוקקה הכנסת חוקים שונים שנועדו להבטיח בכל מיני אמצעים שהמבנים שייבנו בתחומי המדינה יהיו עמידים יותר. כך לדוגמא בשנת 1975 נכנס לתוקף על פי חוק תקן ישראלי שמחייב את כל הבניינים שנבנו החל משנת 1980 לתכנן הנדסית כל בניין חדש בהתאם לסכנה הפוטנציאלית ולהשתמש לשם כך בחומרים המתאימים. אך מה ניתן לעשות לגבי בניינים רבים מאוד שנבנו לפני שנת 1980? כל אחד ואחד מהם עשוי להפוך לסיכון בטיחותי חמור בעת רעידת אדמה.

עו"ד גיא סרוסי ראש ועדת מטבעות קריפוטגרפים במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין

התחדשות עירונית עקב רעידת אדמה והתמודדות

כדי להתמודד עם בעיה זו נקבעו לאורך השנים מגוון תקנות וחוקים שנועדו לעודד את בעלי הדירות בבניינים שנבנו לפני שנת 1980 לשפץ את הבניינים ולהכין אותם בין היתר לרעידות אדמה. כך היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), כך הוא חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) (תשס"ח 2008) ובין היתר עוסק בזה גם חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (תשע"ו 2016).

מצוקת הדיור הגדולה שמלווה את כולנו בעשרות השנים האחרונות הביאה בין היתר להקמתה של רשות ממשלתית שתפקידה היה לעודד, לפקח וליזום מגוון של פרויקטי התחדשות עירונית. אלו הם פרויקטי בינוי המשפצים או בונים מחדש (כתלות בנסיבות העניין) בניינים קיימים ולכלול בהם מספר רב יותר של דירות. פרויקטים מסוג זה (פינוי בינוי כמו גם פרויקטי תמ"א 38) קורצים לרוב ליזמים פרטיים שונים המציעים לשפץ את הבניין הישן ולהרחיבו, תוך דאגה לדיירים הנוכחיים לדיור חלופי – על חשבונם, כל זאת בתמורה לאישור בנייה של יחידות דיור נוספות אותם יוכלו למכור.

למותר לציין כי כלל התכניות המדוברות – גם תקנות תמ"א 38 וגם החוק החדש בדבר התחדשות עירונית, דורשים כולם מהיזמים לחזק את הבניינים המשופצים ולהתאים אותם לתקן הקיים כך שיעלה הסיכוי שיעמדו ברעידות אדמה. בניינים ישנים שלא עברו שיפוץ או בנייה מחדש ב40 השנים האחרונות חשופים מאוד לסכנת קריסה בעת רעידות האדמה, סכנה עשויה לעלות לכולנו בחיי אדם יקרים וברכוש רב.

אם אתם גרים בבניין ישן וגם אתכם רעידת האדמה בטורקיה מטרידה צרו איתנו קשר היום לבידקת זכויותיכם  להתחדשות עירונית ומחלקת המקרקעין משרדנו תעמוד לרשותם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים