איחור במסירת דירה מקבלן - מה הפיצוי שמגיע לכם

איחור במסירת דירה מקבלן – מה הפיצוי שמגיע לכם

עבור רוב האנשים, רכישת דירה היא העסקה המשמעותית ביותר בחייהם. כשמדובר ברכישת דירה מקבלן, איחור במסירת הדירה עשוי לגרור השלכות רחבות על מהלך החיים ועל הוצאות נלוות שעשויות להכניס אתכם לסחרור כלכלי. במאמר זה, נענה לכם על השאלות החשובות ביותר שנוגעות לייצוג רוכשים מול קבלן באיחור במסירת דירה ביניהן – מה הוא איחור? מה ניתן לעשות? ומה הם הפיצויים שלהם תהיו זכאים?

מה נחשב לאיחור במסירת דירה?

לפי חוק המכר (דירות) שמעגן את האיחור ועקרונות הפיצוי, במידה ועברו 60 ימים ממועד המסירה שהוסכם עליו בין הצדדים, תהיו זכאים לפיצוי. חשוב לדעת, שהמונח "מסירת דירה" לא נוגע רק למסירה פיזית של המפתחות לדייר אלא, מתנה את המסירה בכך שניתן טופס אישור אכלוס (טופס 4). אף על פי שאתם זכאים לפיצוי גם ללא הוכחת נזק, ככל שהאיחור במסירה קצר מ-60 ימים, לא חלה על הקבלן חובת פיצוי.

שימו לב שישנם מקרים בהם גם איחור של למעלה מ-60 ימים לא ייחשב כאיחור במסירת הדירה לעניין הפיצויים וזאת בין היתר במקרים בהם מבקשים הרוכשים לערוך שינויים בדירה לאחר חתימת הסכם המכר. במקרים אלו, האיחור במסירת הדירה עשוי להיחשב כמוצדק ולא תהיו זכאים לפיצויים.

ומה לגבי פיצוי?

החל מחודש יולי 2022, נכנס לתוקפו תיקון 9 לחוק המכר (דירות), התיקון תקף עבור כל חוזה מכר שנחתם לאחר תאריך זה. השינוי המשמעותי שמביא עימו התיקון המדובר הוא שהוא מייקר את האיחור עבור הקבלן באמצעות מדרגת פיצוי עולה.

לפי תיקון 9, כאשר האיחור הוא עד ארבעה חודשים ממועד מסירת הדירה, הפיצוי יהיה בגובה 100% מדמי השכירות עבור דירה דומה בגודלה ומיקומה. המדרגה השנייה היא איחור במסירת הדירה בפרק זמן של בין חמישה לעשרה חודשים ממועד מסירת הדירה המקורי כאשר הפיצוי יהיה בגובה של 125% של דמי השכירות על כל חודש בפרק הזמן המדובר. במדרגה השלישית, מאחד עשרה חודשים ומעלה, בכל חודש איחור יחושב הפיצוי כ-150% מדמי השכירות של דירה דומה בגודלה ומיקומה. 

חשוב לדעת! הפיצויים המוקנים לכם על פי חוק הם קוגנטיים- משמע, לא ניתן להתנות עליהם, להחסיר מהם או לשנות אותם בשום הסכם שיחתים אתכם הקבלן.

מה עושים אם הקבלן מאחר ומנסה להחתים אותנו על הסכם פשרה כי אחרת לא ימסור את הדירה?

אם הקבלן מאחר במסירת הדירה ומנסה להחתים אתכם על הסכם פשרה שבו ישלם לכם סכום נמוך מהסכום המגיע לכם על פי חוק ולפי התחשיב שהצגנו למעלה, ראשית עליכם לדעת שהדבר אסור על פי חוק.

שנית- קחו ייעוץ משפטי. ייעוץ משפטי נכון, ימקסם עבורכם את סכום הפיצוי אותו תקבלו במסגרת הסכם הפשרה.

 אם אתם נאלצים לחתום- חתמו "חתימה תחת מחאה", חתימה זו תאפשר לכם לתבוע בעתיד את הקבלן על ההפרש שבין הסכום עליו הסכמתם בהסכם הפשרה לבין הסכום המגיע לכם על פי חוק.

בכל מקרה, ההמלצה הגורפת שלנו היא לא לחתום על הסכם פשרה או כל הסכם משפטי מול הקבלן ללא ייצוג משפטי מתאים.

למעלה מכך, בדרך כלל הקבלן מאחר במסירת כלל הדירות בבניין ולכן הבעיה היא רוחבית כלפי כלל הרוכשים בבניין. ייצוג משפטי נכון של כלל הרוכשים בבניין יביא למנוף לחץ משמעותי מאוד על הקבלן ולמיקסום סכום הפיצוי אותו תקבלו.

מדוע ייצוג משפטי חשוב במקרים של איחור במסירת דירה מקבלן

על אף שהחוק קובע מנגנון הגנה, עבור הרוכשים במקרה של איחור במסירת דירה, ישנם מקרים שבהם החוק מגן דווקא על היזם או שישנן נסיבות מוצדקות בהן עיכוב במסירת הדירה לא ייחשב לאיחור המעמיד לרוכשים זכות לפיצוי. כך לדוגמה במקרים בהם נערכו שינויים בדירה לבקשת הרוכשים, או במקרה של כוח עליון.

החדשות הטובות הן שרק לפני כמה חודשים פסק בית משפט בצעד תקדימי, פיצויים על אף קיומה של ההגנה על היזם. לכן, לאור ההשלכות על איחור במסירת הדירה והעובדה כי חוזה מכר הוא דבר מורכב שעשוי לגרור הוצאות כבדות ובלתי צפויות, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתחום המקרקעין ובעל ידע מקצועי ומעשי בחוזי מכר כדי שתקבלו את המעטפת המקצועית הטובה ביותר בדרככם לבית החדש שלכם.

אם רכשתם דירה והקבלן מאחר במסירת הדירה פנו אלינו היום ועו"ד גיא סרוסי יעמוד לרשותכם.

לעו"ד סרוסי נסיון עשיר בייצוג מול קבלנים בתיקים הגדולים בישראל- חנן מור, רום כנרת, אלדד פרי נדל"ן ועוד.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פירעון ונדל״ן

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים