פינוי בינוי – זכויות הדייר

פינוי בינוי – זכויות הדייר

הבניין שלי מיועד לפינוי בינוי – האם אני יכול לסרב?
מי יממן לי מגורים בזמן הבנייה?
ובכלל, מה הן זכויותיי?

אז מה זה פינוי בינוי?

פרויקט פינוי בינוי הוא מסלול של התחדשות עירונית, אשר תכליתו שדרוג אזורים עירוניים על ידי הריסת בניינים ישנים ובנייה של בנייני מגורים חדשים במקומם. פרויקטים של פינוי בינוי הם פרקטיקה נפוצה ואלו מניבים רווח הן ליזם, הן למדינה והן לדיירים עצמם (כלומר, מדובר במצב של WIN-WIN). הליך של פינוי בינוי הוא מורכב ודורש אישורים מצדם של צדדים רבים, זאת בהשוואה למשל לתוכנית תמ"א 38 הדורשת אישור מוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית בלבד.

בניינים המתאימים לפינוי בינוי, הם בניינים ישנים, שמצדיקים הריסתם ובנייתם מחדש, הן כי הם תופסים שטח אדמה לא מנוצל והן כי הם מהווים סכנה במקרה של רעידת אדמה. אם הבניין שלך מיועד לפינוי בינוי, חשוב תחילה שתכיר את זכויותיך ותדע כיצד ניתן לממשן:

פינוי בינוי זכויות הדייר – זכות סירוב לפרויקט

בראש ובראשונה, דייר רשאי לסרב לחתום על עסקת פינוי בינוי, כאשר החוק מבחין בין סירוב "סביר" לבין סירוב "בלתי סביר" ומפרט מתי סירובו של דייר ייחשב לסירוב סביר. כך, לדוגמה, מצבים שבהם לא הוצעו לדייר פתרונות דיור אחרים למשך תקופת הקמת הבניין החדש, כאשר העסקה אינה כדאית מבחינה כלכלית, מקום בו אין בטוחות מצד היזם שנבחר להוביל את הפרויקט וכיוצא בזה. חוק פינוי ובינוי (עידוד מיזמי פינוי ובינוי), תשס"ו – 2006, כשמו, מעניק לדיירים תמריצים באופן שיעודד אותם להיכנס לפרויקט. כמו כן, החוק קובע כי סירוב "בלתי סביר" לעסקה חושף את הדייר המסרב בפני תביעת נזיקין ובקידום הפרויקט בכפייה. זאת, בכפוף להסכמתם של מעל ל-66% מסך כל דיירי הבניין להוצאת העסקה אל הפועל. בית המשפט אף עשוי לפסוק פיצוי כספי לטובת בעלי הדירות המעוניינים בעסקה, ולחשבו בהתאם לגובה הנזק ולשיקולים נוספים.

זכות לבחירת יזם שיוביל את הפרויקט

באמצעות הנציגות הנבחרת (קבוצת דיירים שנבחרו על ידי הדיירים להוביל את הפרויקט ולקשר בין הגורמים), הדיירים זכאים לבחור את היזם שיוביל את פרויקט הפינוי בינוי ולנהל משא ומתן מול מספר יזמים. בהקשר זה, חשוב להעיר כי מומלץ לבדוק כי העבודות מתבצעות על ידי קבלן הרשום בפנקס הקבלנים ושמחזיק באישור של חברת ביטוח ביחס למילוי תנאי ביטוח קבלנים.

זכות למגורים זמניים בתקופת הביניים (שבין פינוי הבניין שעתיד להיהרס ועד לסיום הבנייה המחודשת).

זכות למגורים זמניים בתקופת הביניים שבין פינוי הבניין ועד לסיום הבנייה, לרבות מימון ההובלה של תכולת הדירה מהבניין למגורים הזמניים ובחזרה.

זכות ייחודית לדייר קשיש או חולה סופני

המחוקק מגן על בעלי דירה בעלי 75 ומעלה או חולים סופניים שהתגוררו בדירה שנתיים לפחות, באמצעות קביעת הגנות מיוחדות. במסגרת כך, על היזם להציע לבעל הדירה "דירת תמורה" – מגורים בבית חלופי בבניין מחודש בעבור הדירה בה התגורר אותו הדייר. כמו כן, על היזם להציע לבעל הדירה מעבר לבית אבות עד מועד פינוי דירתו, לרכוש ממנו את הדירה בעבור סכום כסף ודיור חלופי בקרבת מקום לדירתו הנוכחית בבניין שבו יבוצע הפרויקט.

מלבד הזכויות המנויות לעיל, לבעל דירה מוקנות זכויות נוספות כמו: הזכות לקבל ערבות בנקאית של היזם, זכות לקבוע תנאים וזמנים להשלמת הפרויקט ועוד. בשל מורכבותה של עסקת פינוי בינוי כאמור, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום שידע כיצד להגן על זכויותיכם.

אם אתם חושבים לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין המגורים שלכם וזקוקים לייעוץ משפטי באשר לזכויות המגיעות לכם – פנו אלינו ומחלקת הנדל"ן במשרדינו בראשותו של עורך הדין איתי פיינה תעניק לכם את מלוא המעטפת המשפטית.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים