תמ"א 38

תמ"א 38

הדיירים בבניין שלכם מעוניינים לקדם פרויקט תמ"א 38 – למה שתסכימו לכך?

תחילה, כמה מילים על התוכנית שכולנו שומעים בכל מקום תמ"א 38.

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, או בקיצור – תמ"א 38, היא תוכנית אשר אושרה על ידי ממשלת ישראל באפריל 2005, ומטרתה העיקרית המוצהרת היא לתת מענה למבנים ישנים שאינם עמידים די הצורך בפני רעידות אדמה חזקות. על פי הוראות תמ"א 38, מדובר על מבנים קיימים שהיתר הבנייה להקמתם התקבל לפני יום 1.1.1980 ונקבע לגביהם בבדיקה הנדסית כי הם אינם עמידים בפני רעידות אדמה על פי התקן הישראלי (413).

תמ"א 38 כוללת שני מתווים: על פי המתווה הראשון, שנקרא תמ"א 38/2 או "פינוי בינוי", בהינתן קבלת ההיתרים הדרושים מרשויות התכנון הרלוונטיות ניתן להרוס מבנה ישן ולהקים במקומו מבנה חדש ומודרני שעומד בתקן רעידות האדמה. המתווה השני הוא תמ"א 38/1, תכנית שמשמעותה חיזוק של המבנה הקיים והוספה של עד 2.5 קומות.

כפי שניתן לחשוב, ביצוע תמ"א 38 בבניין בו שוכן ביתכם אכן עלול לעורר אי נעימות לא קלה . נכון להיום אנחנו בדרך כלל רואים פרויקטים של תמ"א 38/2, פינוי בינוי בהם נדרש מבעל הנכס מעבר למגורים זמניים אחרים. במקרים האלה נדרשת הריסתו של הבניין ובניית מבנה מחודש במסגרת הליך של פינוי בינוי (תמ"א 38 2). יחד עם זאת, חשוב להדגיש שבמקרה כזה, תהיו זכאים לקבל מהקבלן שכר דירה בעבור התקופה בה תיאלץ לשהות מחוץ לבית ולמצוא דיור חלופי.

כמו כן, היתרון הגדול ביותר של תמ"א 38 עבור דיירי הבניין, הוא שהם זוכים לקבל דירה חדשה לחלוטין (במקרה של תמ"א 38/2), או דירה חדשה ומשודרגת באופן שמעלה את ערך הדירה משמעותית מבלי לשאת בעלויות הפרויקט (כאשר מדובר בתמ"א 38/1).

מה עלי לעשות אם ברצוני לקדם פרויקט של תמ"א 38 בבניין המגורים שלי?

התחלת פרויקט תמ"א 38 בבניין מגורים מסוים, כרוכה בכמה שלבים ולעתים איננה פשוטה. במצב שבו יש בעלי דירות שמעוניינים לקדם פרויקט להתחדשות עירונית (פינוי בינוי או תמ"א 38/1), עליהם לבחון תחילה את פוטנציאל ההיתכנות של הדבר. ככל שנקבע כי ניתן לבצע את הפרויקט מבחינה כלכלית ותכנונית, נדרש לקבל הסכמה מבעלי הדירות (הסכמה של 66% מבעלי הזכויות בבניין ומעלה). על פי ההנחיות, יש לזמן את כל אחד מבעלי הדירות ולערוך פרוטוקול ישיבה. כמו כן, על בעלי הדירות לבחור נציגות שתהיה אמונה על קידום הפרויקט ותתווך את המידע הנדרש בין בעלי המקצוע לכל בעלי הדירות. בשלב השלישי, מומלץ לפנות אל בעלי המקצוע הרלוונטיים (עורך דין, מפקח הנדסי וכיוצא בזה). לבסוף, על הדיירים לבחור את היזם שאיתו ירצו להתקשר בעסקה ולהתחיל לתכנן את הפרויקט.

כאן נכנס לתמונה עורך הדין המייצג את הדיירים. כאמור, חשוב לערב בתהליך עורך דין, זאת עוד בטרם הפנייה של נציגות בעלי הדירות אל יזם מארגן. פרויקט תמ"א 38, הן כשמדובר על מסלול של פינוי ובינוי והן כשמדובר על חידוש המבנה, הוא פרויקט מורכב מבחינה משפטית. עורך דין מנוסה ובעל ידע בתחום יוכל לסייע לבעלי הדירות לעמוד על זכויותיהם, ולמקסם עוברם את התמורה מהדירה החדשה, לסייע ולייצג את הדיירים במקרה בו יתעוררו בעיות משפטיות בקידום הפרויקט, הן במהלך תכנונו והן במהלך ביצועו ובמקרים רבים לפני הסתבכויות כאלה ואחרות. כמו כן, עורך הדין ידאג לאינטרסים של בעלי הדירות בעת חתימה על חוזה אל מול היזם.

אם אתם חושבים לקדם פרויקט התחדשות עירונית, צרו היום קשר עם מחלקת הנדל"ן במשרדינו בראשותו של עורך הדין איתי פיינה והוא יעמוד לרשתוכם לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים