הסכם למתן שירותים בין מזמין לספק

הסכם למתן שירותים בין מזמין לספק

כל מה שחשוב לדעת על הסכם למתן שירותים בין מזמין לספק

חוזה בין מזמין לבין ספק, הוא חלק מיחסי סחר בין צדדים, מה שמאפשר ומאשרר בעצם את היחסים בין הצדדים בסביבה עסקית.

הדבר מתחדד שבעתיים בעת מלחמה, כשהדברים הופכים לנזילים הרבה יותר, ואנו נדרשים נסיבות חדשות.

במאמר הבא, נסביר על החשיבות שבליווי משפטי להסכם מסחרי בעל נפקות משפטית לחברה או לעסק.

חברה או עסק נדרשים מעת לעת ליצור התקשרויות עסקיות חדשות עם נותני שירותים או ספקים בין אם לתפקוד השוטף של ההחברה או העסק ובין אם לצמיחת העסק.

במקרים רבים, להסכם מסוג זה יכולה להיות השפעה מהותית על העסק, ואז נדרש שעין משפטית תבחן את ההסכם ותמקסם את האינטרסים של בעל החברה או העסק אל מול הספק. כאן מתחדדת חשיבותו של עו"ד מסחרי שמטפל בחוזים מסחריים, שיודע ומכיר את הסביבה העסקית, וימקסם את התועלת עבור המזמין מצד ובו זמנית יאבטח את המזמין משפטית.

הסכם שירותים, הסכם בין מזמין לספק, הוא אחד מההסכמים הנפוצים ביותר שקיימים כיום בשוק ונועד להסדיר את היחסים שבין מזמין לבין ספק של שירות מסוים. ההסכם, מאגד בתוכו מספר מאפיינים וביניהם מהות השירות, היקפו, קיומם או היעדרם של יחסי עובד מעביד וכן פיצויים וסעדים אחרים במקרה של הפרת ההסכם. לכן, לאור הנושאים הרבים בהם נוגע ההסכם, חשוב להיעזר בעורך דין בעל ידע פרקטי בחוזים מסוג זה.  

חוזה בין מזמין לספק  – רקע כללי

חוזה בין מזמין לספק, הוא חוזה מסחרי במהותו שמטרתו להסדיר את היחסים בין מזמינים לנותני שירותים שונים. ההסכם, עשוי לשמש למטרות שונות ואינו מוגבל לחברות בלבד אלא נוגע גם לתאגידים ממשלתיים, ארגונים, עמותות ועסקים קטנים וגדולים כאחד. הסכם סטנדרטי, יכלול את התנאים המשפטיים, חובות הצדדים, זכויותיהם והגנות שונות במידה ויופר החוזה.

מה ההסכם לא כולל?

הסכם למתן שירותים, נחשב כיחסים חוזיים שלרוב אינם כוללים יחסי עובד מעביד. משמעותו של היעדר יחסים אלו, הוא שנותן השירותים לא יזכה להטבות או זכויות סוציאליות דוגמת דמי חופשה, הבראה, ימי מחלה או הפרשה לפנסיה ששמורים לאלו הנמנים עם עובדי החברה. לכן, על מנת להימנע מתביעות לתשלום עבור זכויות סוציאליות שנובעות מיחסי העסקה, חשוב לסכם זאת מראש ולעגן זאת במסגרת ההסכם.

תוכן ההסכם

הסכם למתן שירותים כולל מספר חלקים שתוכנם משתנה לרוב בהתאם לסוג ההסכם וזהות הצדדים. למרות זאת, המבנה הכללי בין ההסכמים יהיה לרוב דומה ויכלול את התחייבויות הצדדים, הצהרותיהם, מהות ההתקשרות וכן תמורה, תנאי תשלום וסעדים במקרה של הפרת ההסכם.

פרט להסדרה הכללית של היחסים החוזיים, אופי ההתקשרות, התמורות והסעדים, ישנם היבטים נוספים שעשויים להיכלל בהסכם. היבטים אלו, נוגעים בין היתר לעולם הקניין הרוחני ובו סודיות, איסור תחרות וכמובן הגנה על סודות מסחריים והגנה במקרה של דליפתם לצד ג'.

ברובם המכריע של ההסכמים המסחריים, החלק הראשון יהיה מבוא ובו פרטי הצדדים והצהרותיהם. לאחר מכן, יגיע החלק שנוגע להיתרים ורישיונות ולאחריו משך ההסכם, היקפו ותמורות המוסכמות. יש לציין שחלקים אלו כלליים ולצידם יכלול ההסכם הוראות נוספות וספציפיות כפי שייקבעו במסגרת ההסכמות בין הצדדים. 

מה חשוב לדעת כשניגשים לנסח הסכם למתן שירותים?  

חוזה בין מזמין לספק הוא לא רק הסכם שמסדיר את אופי השירות ותנאיו אלא הוא כולל נושאים רבים שחשוב לשים לב אליהם. הסכם מסוג זה טומן בחובו חשיפה משפטית למזמין. כדי להימנע מתביעה, חשוב שההסכם יהיה המקיף וממצה, ובעל מנגנונים ברורים להסדרת מחלוקות. הסכם ברור ומדויק, מונע מחלוקות משפטיות בין הצדדים וחוסך זמן ויותר חשוב מכף- כסף למזמין. לכן, פרט לתנאים הכלליים חשוב להסדיר את מנגנוני ביטוח והבטוחות השונות עוד בשלב ניסוח ההסכם. דבר נוסף שיסייע לספק הגנה מתביעות עתידיות, הוא בדיקות מטרימות בנוגע לקיומם של הרישיונות המתאימים וקביעת לוחות הזמנים לעמידה במתן השירות המבוקש.

מרכיב מהותי בהסכ0 הינו מרכיב התמורה. להסדרת התמורה באופן ברור וקביעת מנגנונים בהתאם לנסיבות או שינויים שעשויים לקרות במהלך תקופת ההתקשרות- חשיבות מכרעת בהסכם. חשוב למנוע כבילה של הצדדים להסכם ולקבוע מנגנון לשינוי התמחור או היקף השירותים שהוזמנו. הסיבה לכך היא שגורמים סביבתיים, אישיים ואף מלחמה בלתי צפויה עשויות לשנות את כללי המשחק ומנגנון חוזי כובל עשוי להוביל להפסד של שני הצדדים גם יחד.

חשיבות ייצוג משפטי על ידי עו"ד הבקי בסביבה העסקית והמשפטית

מאחר וענף ההסכמים המסחריים רחב, הוא עשוי לכלול הוראות שנוגעות לסוגים שונים של דינים ביניהם המשפט המסחרי, דיני עבודה, קניין רוחני ועוד. בתוך כך, כל חוזה מסחרי הוא עולם ומלואו וכולל היבטים מדינים שונים, ניואנסים ודגשים ספציפיים שנוגעים לצדדים להסכם. היבטים משפטיים אלו ניתן ללמוד באופן תיאורטי באמצעות חקיקה ופסיקה רלוונטית אך רובם נלמדים מניסיונו המקצועי של עורך הדין.

לכן, בבחירת עורך דין לעריכת הסכם למתן שירותים חשוב לבחור את זה שבקי בעולם המשפטי ובעל ניסיון מעשי בעריכת הסכמים מסחריים קודמים באותו ענף.

להסכם משפטי שינוסח נכון ויגן על הלקוח המיוצג, השפעה מהותית צופה פני עתיד, שכן יש בכך חיסכון אדיר של זמן וכסף מפני ערכאות שיפוטיות וסכסוכים שיגיעו לבית המשפט. כמשרד שמייצג עשרות לקוחות מסחריים אנו יכולים להעיד ההסכמים אותם אנו עורכים, משמשים את הצדדים שנים רבות ובדרך כלל אינם מגיעים לבית המשפט.

כמשרד שמייצג לקוחות בסכסוכים מסחריים בבית המשפט, עורכי הדין במשרדנו בעלי יכולת אמיתית לצפות חלקים "בעייתיים" בהסכם שיכולים להביא למחלוקות בין הצדדים בהמשך, כך אנו מונעים ומטפלים ב"מוקשים" בהסכם ומביאים להסכם בריא ונכון שישרת את הלקוח שנים רבות קדימה.

אם אתם לקראת ערכית הסכם למתן שירותים, אם יש לכם שאלה בקשר להסכם מסחרי, פנו אלינו עו"ד גיא סרוסי מנהל המחלקה המסחרית יסייע לכם לאורך כל הדרך.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא משפט מסחרי

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים