הסכם מייסדים - כל מה שצריך לדעת

הסכם מייסדים – כל מה שצריך לדעת

המדריך המלא לעריכת הסכם מייסדים – חוזה שותפים עסקיים

החלטתם להקים עסק עם שותף. מה עכשיו?

הקמת עסק משותף מגלמת יתרונות רבים ותקווה גדולה. לעתים קרובות היסודות לעסק משגשג טמונים בעריכה של הסכם שותפות איכותי וברור (הנקרא גם "הסכם מייסדים").

במאמר הקצר הבא נשרטט מספר כללי אצבע מרכזיים לעריכת הסכם שותפות עסקית שיאפשרו לכם לגדול, להתפתח, לצמוח ולשגשג.

חשוב לא פחות, נבחן איך מנסחים מנגנון היפרדות, כיצד מגדירים סמכויות ולמה חשוב לעלות על הכתב נושאים כמו תחומי ניהול ותהליכי קבלת החלטות במשברים (שהם חלק בלתי נפרד מהעולם העסקי).

הסכם שותפים – בין אופוריה לפרקטיקה

התקשרות עם שותף מקפלת בחובה אופטימיות. דווקא משום כך צריך לדעת שמועד היציאה לדרך הוא נקודת זמן קריטית. הסכם מייסדים צריך לגשר בין האופוריה שיש לנו עם פתיחת עסק חדש או חברה חדשה עם שותף לבין לפרקטיקה.

קודם כל, עלינו לסנן את רעשי הרקע החיוביים ולנתח את מערכת היחסים בין השותפים ברמה העסקית והמשפטית. בדיוק כמו הסכם ממון בין בני זוג שמדבר על חלוקת רכוש רגע לפני החופה, כך הסכם בין שותפים בחברה מסדיר את העתיד כדי למנוע ולצמצמם מחלוקות עתידיות, בסוגיות כמו סכסוכים עסקיים, היפרדות, בוררות, גישור ותהליכי קבלת החלטות.

אל תגידו "לנו זה לא יקרה". מסדרונות בתי המשפט עמוסים לעייפה באין ספור סכסוכים עסקיים פנימיים של שותפים בחברה שהותירו שובל של חובות, קשיים כלכליים ועוגמת נפש. הניסיון מלמד שעריכה מוקפדת של הסכם בין שותפים עסקיים מקלה לא רק על ההיפרדות אלא גם לפזר ערפל ולייצר וודאות.

שותף וג'נטלמן?

הסכם שותפות איכותי ומוקפד נותן לצדדים להתנהל באופן ענייני גם בשוטף וגם בעתות משבר ומחלוקת. במיוחד כשכל אחד מהשותפים יודע שהזכויות שלו מוגנות בחוזה ושפעולות חד צדדיות "מאחורי הגב" לא יקרו, לא יהיו אפשריות ולא קבילות או מותרות.  

שוקלים לוותר על הסכם בשביל לחסוך כסף וסומכים על "תקיעת כף" או ג'נטלמניות? תחשבו שוב. יזמים ואנשי עסקים רבים שוגים באי עריכה של הסכם מייסדים מקיף מתוך רצון לחסוך בעלויות (במקרה הטוב הם מסתפקים בהורדת הסכם גנרי מהרשת). לעתים קרובות שותפים בחברה רוצים להשאיר כמה שיותר כסף להקמת העסק ורואים בהסכם מייסדים משימה שאפשר לוותר עליה או לדחות אותה.

נאמר זאת בקול רם- זוהי טעות! טעות קריטית.

סכסוכים או מחלוקות עסקיות בין שותפים בחברה ללא הסכם מייסדים עלולים להתגלגל למאבק משפטי-מסחרי שסופו לא ידוע כלל. ההוצאות הכספיות של ניהול המשבר המשפטי-עסקי יהיו תמיד גבוהות פי כמה מההוצאות שהיו יכולות להיות מושקעות מראש בהסכם להקמת שותפות עסקית.

נושאים מהותיים שיש לשים עליהם לב בעריכת הסכם שותפים

  • תחומי אחריות, תחומי ניהול – הסכם שותפות מקצועי מגדיר באופן ברור ומקיף את תחומי הניהול והאחריות של כל אחד ואחד מהשותפים. כאשר תחומי הניהול והאחריות מועלים על כתב בהסכם שותפים, הדבר יוצר וודאות ומונע וויכוחים מיותרים. גם ברמת המיקרו (התנהלות יום-יום) וגם ברמת המאקרו. המכונה עובדת טוב כשכל אחד מודע לגבולות הגזרה שלו מבחינת סמכויות, עמידה מול לקוחות, התנהלות חשבונאית וכדומה. נהוג לקבוע החלטות ששותף יכול לקבל באופן עצמאי לצד החלטות מהותיות הדורשות הסכמה.
  • חובות וזכויות – שותפים בחברה זכאים לזכויות ונדרשים לעמוד בחובות. הסכם שותפים עסקיים כולל הגדרה ברורה של הזכויות והחובות הללו שבאות לידי ביטוי לא רק במשאבים פיננסים אלא גם בשעות עבודה, ציוד, קשרים עסקיים וכדומה. ההסכם צריך לעסוק במישור של זכויות וחובות מבחינת אחוזי בעלות של כל שותף, רווחים, משיכת דיבידנדים ומשכורות, החזרי השקעה, הלוואות בעלים וכדומה.
  • תהליכי קבלת החלטות – הסכם מייסדים צריך ויכול לכלול דגשים ספציפיים על תהליכי קבלת החלטות. למשל, איך מתקבלת החלטה כשיש מחלוקת בין השותפים (לאו דווקא בהכרעת הרוב בלבד) והאם יש משמעות להיקף ההשקעה הכספית. הדברים נאמרים ביתר שאת לאור העובדה שכל שותף אחראי בד"כ על תחומים שונים שיכולים להתנגש זה בזה. שימו לב שהשותפים מחזיקים לרוב בזכויות "שוות" והדבר עלול לייצר "מבוי סתום" באי-הסכמה קיצונית. הסכם מייסדים פותר זאת ידי הגדרת מנגנון ברור לסיטואציות הללו כמו פנייה למקור חיצוני לקבלת חוות דעת.
  • שכר ותגמולים –הסכם שותפים צריך להיות מפורט מאד לגבי שכר ותגמולים. יש להגדיר באופן ברור ומהודק את מדיניות התשלומים במיזם המשותף. החל מהחלטות לגבי אופן קבלתו של התגמול (דיבידנד, משכורת, כנגד חשבונית וכדומה) וכלה כאשר יש צורך לשלול זכאות לתגמולים.
  • היפרדות – מנגנון היפרדות הוא חלק מהותי ודרמטי בכל הסכם שותפות. סכסוכים בין שותפים בחברה הופכים את העבודה המשותפת לבלתי אפשרית. במקרים חמורים הם מלווים בצעדים לא לגיטימיים בעליל. מעבר לפגיעה בכל שותף ושותף, הסכסוך יכול להשפיע על צדדים שלישיים (עד כדי שהוא מקים להם זכות לתביעה). מנגנון היפרדות בהסכם שותפות כולל בדרך כלל היבטים כמו אופציה למכירה הדדית כמו BMBY (Buy me buy you) או מכירת העסק לצד שלישי על בסיס הערכת שווי של גורם מוסכם. לעתים קרובות שותפים בחברה מסכמים מראש על הליכה לבוררות או גישור בטרם נעשית פנייה לבית המשפט.

לסיכום,

הכללים הללו לגבי הסכם שותפות הם בבחינת מעט המחזיק את המרובה. ניסוח הסכם שותפות על ידי עורך דין הוא קריטי להצלחת העסק ולצמיחתו. רוצים לדעת עוד?   צרו איתנו קשר היום ועו"ד גיא סרוסי, מנהל המחלקה המסחרית במשרדנו יעמוד לרשותכם. לעו"ד סרוסי נסיון בעריכת מאות הסכמי מייסדים, והוא בקי היטב ביחסים העדינים שבין שותפים, מה כדאי להכניס להסכם ומה לא, מה הרלוונטי ומהותי ומה לא, הכל כדי לייצר שקט לעשייה עסקית ללא מחלקות.

המחלקה המסחרית במשרד עורכי דין גיא סרוסי ושות' עומדת לצידכם בהקמת השותפות, בניהולה עם ייעוץ מקצועי ומידת הצורך בהפרדת כוחות.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מסחרי

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים