תביעה ייצוגית נגד חברת רכב

תביעה ייצוגית נגד חברת רכב

תביעה ייצוגית על רכב פגום היא דבר שכיח. לא אחת, עם רכישת רכב חדש מהחברה אנו מגלים תקלה מעצבנת ברכב. מאחר וייצור רכבים מתבצע באופן סדרתי, פעמים רבות עולה שהתקלה חוזרת בכל דגמי הרכב ה מסוים ומכאן הדרך לתביעה ייצוגית היא קצרה.

תביעה ייצוגית הוכחה זה מכבר כמכשיר אפקטיבי לתיקון העוולה של חברת הרכב מול כלל הלקוחות שרכשו את הרכב מהסוג בו יש תקלה.

כשמדובר ברכב שנקנה ישירות מהחברה, אנו מצפים לתקני הבטיחות המחמירים ביותר ולמרות זאת, לעיתים מתגלות תקלות ברכיבים שונים. כאשר תקלות אלו אינן אירוע נקודתי ברכב אחד אלא נובעות מתקלה סדרתית ו/או מפגם בייצור במקרים כאלו, באפשרותכם להגיש תביעה בשם קבוצת בעלי הרכב באמצעות תביעה ייצוגית נגד יצרני ויבואני הרכב. על הליך התביעה ומהלכו, במאמר הבא.

מה היא תביעה ייצוגית נגד חברת רכב?

תביעה ייצוגית על רכב פגום,  היא הליך אזרחי במסגרתו בעל הרכב ביחד עם קבוצת בעלי רכב נוספים שברשותם אותו הדגם, תובעים את יבואן הרכב ו/או היצרן בעניינים שונים ביניהם תקלות, העלמת נתונים בנוגע לפליטת חומרים מזהמים, פגיעות צרכניות וכשלים בטיחותיים. לרוב, מאחר ומושא התביעה נוגע לנזק או ליקוי קל שנגרם לקבוצת התובעים, לאור העלויות הגבוהות הכרוכות בהגשת תביעה אישית, קם תובע אחד שמייצג בעצם את כלל הנפגעים ומשם מקור השם "תביעה ייצוגית".  מאחר והליך זה מאגד מספר רב של תביעות להליך אחד ומנוהל על ידי עורך דין תביעות ייצוגיות, נחסכות עלויות התדיינות והוצאות רבות ולכן, ההליך נחשב לכדאי במקרים אלו.

הגשת התביעה נגד יצרן הרכב ואישורה

תביעות נגד יצרן  ויבואן רכב מוגשת כאמור בשם  בעל רכב אחד שלו נגרם הנזק, אך הוא יהיה זה שבשמו תיוצג כלל קבוצת בעלי הרכב שנגרם להם נזק מפעולה או הימנעות מפעולה של היצרן ו/או היבואן. בעולם התביעות הייצוגיות לא מספיק להגיש את התביעה ולהמתין לדיון, אלא מדובר בהליך ייחודי שבו ישנם שני שלבים – הגשת בקשה לאישור התביעה הייצוגית והדיון בתביעה במידה וזו תאושר. כבר לבקשת האישור צריך לצרף ראיות על הפגם וגם על הנזק שנגרם ולהוכיח שמדובר בפגם קבוצתי ולא אישי, שהתופעה היא רחבה.

חוק תובענות ייצוגיות, תשס”ו-2006 מסדיר את הגשתן של התביעות הייצוגיות. על מנת שיאושרו נדרש בית המשפט לבחון האם ישנו קשר בין התנהלותה הפוגעת של יצרנית הרכב לבין הנזק שנגרם? האם נגרמו נזקים דומים לקבוצה גדולה של אנשים? ומה הם סיכויי התביעה?

במקרה של תביעות ייצוגיות נגד יצרנית רכב, ישנם מספר סוגי נזק בהם ייטה בית המשפט לאשר את התביעה והם:

  1. פגמים בייצור– ליקויים או תקלות במערכות הרכב ביניהם החשמל הבלמים או המנוע, עשויים לגרום לנזקים כלכליים ופיזיים קשים.
  2. ליקויים בטיחותיים – כאשר הליקויים הללו משפעים על בטיחות נוסעי הרכב הנזק גדול יותר וההצדקה לקבל את התביעה מקבלת מנשה תוקף, כריות אוויר מקולקלות הן דוגמה מעולה.
  3. הבטחות יצרן שלא קוימו – במקרה שבמסגרת שיווק הרכב, נאמרו שקיימות ברכב תכונות שאינן מתקיימות במציאות כמו רמת היעילות של מערכת מסוימת ברכב או טווח קילומטרים לליטר דלק.
  4. תקלות חוזרות – תקלות חוזרות ונשנות בדגם מסוים או סוג רכב שממשיך ומייצר תקלות חוזרות במכלול הרכבים.
  5. פרסום מידע כוזב – הבטחות מצד היצרן שלא מומשו או לא מומשו במלואן ופרסום הצהרות בעלות אופי מטעה בשביל למשוך לקוחות. כך לדוגמה, פרסום צריכת דלק נמוכה מזו שהרכב צורך בפועל.
  6. אי עמידה בתקנים – איכות, פליטת חומרים מזהמים או תקני בטיחות בינלאומיים מחמירים. אי עמידה בתקנים אלו, עשויה להיות סכנה לציבור ולגרום לנזקים לרכוש ולגוף בעתיד.
  7. הימנעות ממתן שירות – במסגרת רכישת הרכב, מחויבים היצרנים לספק חלפים ושירותי תיקון לרכבים המיובאים על ידם. במידה והם נמנעים או מסרבים לספק שירותים אלו, הם עשויים לעמוד בפני תביעה ייצוגית.
  8. עוולות נוספות – יצירת מצג שווא והטעיית הלקוח, הפרת החובה לספק מידע על ליקויים ברכבים, רשלנות ושיווק רכבים שאינם מתאימים לשימוש בישראל. כל אלו, עוולות נזיקיות שבהתקיימות התנאים הנוספים שציינו להגשת תביעה ייצוגית, ישמשו כעילה בתביעות אלו.

עורך דין תביעה ייצוגית נגד חברת רכב

תביעות ייצוגיות מאגדות את תביעתם של צרכני רכב רבים ומכאן שעל עורך הדין המייצג בתובענה הייצוגית להיות בקי הן בחומר המשפטי, והן בעולם הרכב.

לפני הגשת התביעה, עם הפנייה לעורך הדין וקבלת כלל הנתונים, על עורך הדין לבדוק את היתכנות התביעה, וכן לערוך בדיקה בפנקס התובענות הייצוגיות, אם לא הוגשה תביעה דומה באות ועניין.

תביעה ייצוגית נגד יבואני רכב מהווה כלי משפטי מהותי להגנה על בטיחותם של צרכני הרכב ומאפשרת מיצוי מלא זכויותיהם לצד תמרור אזהרה ליצרנים. לכן, עוד בטרם הגשת הבקשה לאישור, פנו לעורך דין מומחה שיסייע לכם בכל שלבי ההליך על מנת שתפוצו על הנזק שנגרם לכם.

למשרדנו עשרות תביעות נגד יצרני ויבואני רכב, כמה מהן מהמתוקשרות בישראל-

אם יש לכם תקלה ברכב ועולה לכם חשד שהיא תקלה סדרתית בכלל הרכבי ם מהסוג שלכם, פנו אלינו ועו"ד אהוד גרי, בעל נסיון של 20 שנים בעולם התובענות הייצוגיות והרכב בפרטו, יעמוד לשרותכם, ויבחן יחד איתכם האם יש לכם עילה לתביעה ייצוגית.

עורך דין גרי

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא תובענות ייצוגיות

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים