הפרת הסכם בעת מלחמה

הפרת הסכם בעת מלחמה

האם מותר להפר חוזה בזמן מלחמה?

ימי מלחמה במדינת ישראל. המלחמה שנכפתה עלינו מדרום ואולי גם מצפון מעלה שאלות משפטיות שיש לתת להן מענה.

כזכור ביום 7.10.23 הוכרז מצב מלחמה בישראל. מצב מלחמה מוגדר משפטית כמצב חירום ויש לו השלכות משפטיות.

במאמר הבא ננסה לענות על השאלה האם מותר להפר הסכם בגלל מלחמה? איך מכבדים ומקיימים חוזים והתחייבויות בזמן מלחמה?

לאחרונה בעקבות ימי המלחמה הקשים בהם אנו מצויים רעשה הרשת כאשר התפרסם כי  משכיר דירה בחיפה דרש דמי שכירות משוכרת שנחטפה בשבי החמאס.

מעבר לזעם המובן שצעד כזה מעורר בהיבט המוסרי והאנושי, הוא גם מעלה שאלה משפטית והיא: האם בכלל יש חובה על צד להסכם שסבור כי אינו יכול לקיימו למשל בשל מצב המלחמה – לקיים את ההסכם.

סעיף 18 לחוק החוזים תרופות, עוסק במצב משפטי שנקרא "סיכול". הסעיף קובע שסיכול חוזה הוא מצב בו נמנעה האפשרות של צד מסוים לקיום ההסכם, כאשר הצד המפר לא ידע או לא יכול היה לדעת מראש שלא יוכל לקיים את ההסכם ואף לא יכול היה למנוע את ההפרה.

לכאורה צד להסכם שנמנע ממנו לקיימו בשל מצב המלחמה "מוגן" מכוח סעיף הסיכול  ועל כן אינו צריך לחשוש מכך שיתבע בשל הפרת הסכם.

אלא שבעבר נקבע בפסיקה כי "בענייני מלחמה ושלום הבלתי צפוי הוא לעולם בגדר הצפוי עבור אדם מישראל" ( ע"א 715/78 כץ נ' נצחוני מזרחי בע"מ, פ"ד לג(3) 639, 643 (1979)).

פסיקה מצמצמת זו שניתנה על רקע מלחמת יום הכיפורים, קבעה כי בישראל מלחמה היא דבר צפוי ולכן קיים קושי להסתמך על טענת סיכול כטענת הגנה במקרה בו ההסכם אינו מקוים.

בשנים האחרונות חל ריכוך מסוים בעמדה זו והבחינה כיום מתמקדת פחות בשאלת הצפיות ויותר בשאלה האם לצד שמבקש שלא לקיים את ההסכם הייתה שליטה על הנסיבות המעכבות תוך בחינת סוג האירוע המסכל ויחסי הכוחות שבין הצדדים.

בנוסף גם נפסק כי צד להסכם העומד על ביצוע דווקני שלו, על אף המצב החריג שנוצר בעת המלחמה עשוי להיתפס כמי שנוהג בחוסר תום לב.

על פי מבחנים אלו בצרוף הקושי האמיתי לחזות את אירועי השבת השחורה ( ה- 7.10.23) שחורגים מכל ציפייה סבירה, גם במדינת ישראל,  אנו מעריכים כי יתכן וטענת סיכול תתקבל על ידי ערכאות השיפוט. מדובר בסיטואציה חריגה מאוד מאז קום המדינה שהשפעתה ניכרת גם ימים אורכים לאחר מכן.

עם זאת חשוב לציין שכלל לחוזה צדדים מחויבים לעשות כל מאמץ להימנע מהפרתו גם בעת מלחמה, ועל הצד המפר להוכיח באופן מדויק את אי יכולתו לבצע המוטל עליו.

מובן שרצוי בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין המומחה בנושא חוזים וכל הקשור להם.

לסיום נאחל ימים שקטים, כולנו עומדים מאוחדים מאחורי חיילנו בחזית, ובטוחים כי ביחד ננצח.

אם יש לכם שאלה ביחס להסכם שהופר כלפיכם או שאתם לא יכולים לעמוד בו עקב המלחמה, מנהל המחלקה המסחרית במשרדנו, עו"ד אהוד גרי עומד לשירותכם וישמח לענות על כל שאלה.

אנו זמינים בטלפון: 03-601-6565 או 052-525-3237

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים