הסדר נושים ליחיד

הסדר נושים או הסדר חוב ליחיד – איך עושים את זה נכון?

או במילים אחרות- איך להימנע מפשיטת רגל, המכונה חדלות פרעון לפי החוק החדש

אין ספק שחדלות פירעון, פשיטת רגל כפי שכונה ההליך בעבר, היא דבר לא נעים, וכדאי לעשות הכול כדי לא להגיע אליו. אם אתם שקועים בחובות עקב הסתבכות כלכלית, עסקית או נסיבות חיים מרות, יש לכם כמה אפשרויות. אחד מהם, הוא הסדר נושים ליחיד. מה זה אומר? איך עושים את זה נכון ומתי? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

כמה מילים על חדלות פירעון לפני שמדברים על הסדר נושים

מיד נתעמק ונסביר על הסדר חוב ליחיד, אבל רגע לפני, כדאי להבין לפני איזה הליך מדובר. הדבר נושים מבוצע לפני הליך חדלות פירעון. מקורו של ההליך בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח -2018. החוק בעצם מהווה הסדר חלופי לפקודת פשיטת הרגל, כך שהחליפו את המושג "פשיטת רגל", במושג "חדלות פירעון". מטרתו העיקרית של הליך חדלות פירעון היא לאפשר לכם היחידים (החייבים), לשקם את עצמכם ולחזור למעגל העבודה. כמובן שיש מטרה נוספת של החזר החוב לנושים, אך תוך ראיית שיקומו הכלכלי של היחיד.

מה זה אומר הסדר נושים ליחיד?

מדובר על הליך טרום חדלות פירעון, בליווי בית משפט. אנו עוסקים ביחיד שיודע שהוא הולך לקראת הליך של חדלות פירעון שכן אם הסדר הנושים נכשל- הליך חדלות הפרעון יהיה מוצאו האחרון.

אז מה משמעות הסדר נושים עבור היחיד?

החייב יכול להגיש לבית המשפט בקשה להסדר חוב עם הנושים שלו, כלומר הסכמה על שינוי תנאי תשלום החוב, פריסת החוב, החזר חלקי של החוב, מחיקת חובות מסוימים, או כל הסדר אחר. שימו לב, שבקשה לאישור הסדר חוב, הצדדים יכולים להגיש בכל שלב של ההליך, בין אם כבר הוגשה בקשה לצו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, שזה השלב הראשון בהליך חדלות פירעון, בין אם כבר ניתן צו לפתיחת ההליכים, ובין אם הנאמן כבר הגיש את המלצותיו.

שימו לב, האמור מתייחס לחייב שסכום חובותיו עולה על 161,236.45 ₪. אם מדובר על סכומים נמוכים מכך, ההליך הוא דרך ההוצאה לפועל. מטרת הסדר החוב עם הנושים ליחיד היא שהחייב ידבר עם הנושים וייתר את הצורך בהליך חדלות פירעון.

מה התנאים לאישור הסדר הנושים בבית המשפט?

שני תנאים מצטברים:
  1. רוב הנושים שהצביעו באותה הישיבה תמכו בהצעת ההסדר.
  2. המצביעים שתמכו בהצעה, מהווים ביחד לפחות 75% מכלל כוחות ההצבעה באותה ישיבה.

מה היתרונות של הסדר נושים?

  • הימנעות מהגבלות – אחד היתרונות המשמעותיים בהסדר נושים או הסדר חוב הוא בכך שהחייב מקבל הסדר חוב עם הנושים, מבלי שהוא מוכרז כפושט רגל. נזכיר, שעבור חייבים מסוימים, ההגדרה כפושט רגל או חדל פירעון היא בעלת השלכות לגבי התייחסויות רשויות שונות, בנקים ונותני אשראי. כך גם דירוג האשראי שלו בעיני הבנ.
  • הימנעות מצורך בכינוס נכסים – החייב נמנע ממימושם של נכסים בבעלותו- דירת מגורים או עסק.
  • הליך מקוצר – הליכי חדלות פירעון יכולים לקחת זמן רב, החל מרגע צו פתיחת ההליכים, דרך מינוי נאמן, תשעה חודשים בתקופת הביניים, בה הנאמן בוחן את נכסיו של החייב וחובותיו, ולאחר מכן שלוש שנים של צו שיקום כלכלי, עד קבלת צו הפטר על החובות. הסדר נושים מקצר את כל ההליכים, וחוסך זמן רב.

למי מגישים את הבקשה?

את הבקשה יש להגיש לבית משפט השלום באזור העסק או המגורים שלכם. אם מדובר בבקשה בראשית ההליך- היא צריכה לכלול גם את ההצעה להסדר עם הנושים, יחד עם בקשה להבאת הסדר חוב לאישור כל הצדדים. בנוסף, עליכם למסור העתק של הבקשה להסדר נושים ללא הליך חדלות פירעון לממונה על הליכי חדלות פירעון, כונס הנכסים הרשמי. את העברת ההעתק ניתן לבצע ללא עלות באופן מקוון.

ההליך עצמו:

לאחר הגשת הבקשה, הנאמן יעמוד בקשר עם הנושים, ויחל הליך של משא ומתן בינו לבין הנושים. החייב יעמיד הצעה ראשוני, הנושים יבחנו אותה ויעבירו התייחסותם לנאמן. החייב יצטרך לשכנע את הנושים ואת הנאמן כי ההסדר ראוי בהתחשב בנסיבות העניין, וכי הוא מקיים הגיון כלכלי לנושים. אחרת ימצא עצמו החייב בהליך חדלות פירעון.

יש לציין, שיתכנו מקרים שבית משפט יאשר הסדר נושים, גם אם ישנם כמה נושים שסירבו לו. לאחר שהחייב יפרע את התשלומים האמורים הוא יצא לדרך חדשה ללא חובות ומבלי שנכנס להליך חדלות פרעון.

אם אתם מצויים בחובות, ואתם רגע מלהרים ידיים והתחלת הליך חדלות פרעון, דעו שיש עוד פתרון עבורכם שיכול לייצר עבורכם סוף טוב.

פנו אלינו עוד היום ועו"ד גיא סרוסי יעמוד לרשותכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פרעון

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים