העוקץ הניגרי

העוקץ הניגרי

העוקץ הניגרי הוא אחד מהעוקצים המפורסמים בעולם

הדוגמאות המפורסמות כוללות זכייה בירושה במדינה נשכחת, זכייה בפרס או כל זכייה אחרת שלפתע נוחתת בתיבת הדואר האלקטרוני שלנו, רק שכדי לקבל אותם אנחנו קודם כל צריכים להוציא כספים. נשמע מוכר?

העוקץ הניגרי הוא כינוי להונאה אשר מתבצעת בדרך כלל על גבי המרשתת אך לאו דווקא, כאשר התכונה המרכזית של הונאה זאת היא שמבצע ההונאה "משכנע" את הנופלים ברשתו להעביר לחשבון הבנק שלו סכומי כסף שונים בתמורה להבטחה עתידית מסוימת, ולאחר שהכסף עובר לחשבונו הוא נעלם.

מקור השם "העוקץ הניגרי" טמון בעובדה כי מקורן של הונאות רבות מסוג זה הוא בניגריה. הונאות כאלה מבוצעות כמובן על ידי גורמים במדינות נוספות, אך בניגריה תופעה זו נפוצה ביותר, ומנוהלת לעיתים רבות על ידי גופים מאורגנים להם משרדים, טלפונים, ולעיתים אף קשרים עם גורמי שלטון וממשל בניגריה.

הונאה מסוג העוקץ הניגרי מתחילה בדרך כלל בהודעה, באמצעות מייל, הודעת סמס, בטלפון ולעיתים נדירות אך בדואר. בהודעה, אשר נשלחת בשמו של אדם או חברה פיקטיביים, מתבקש נמען ההודעה להעביר סכום כסף לחשבון בנק מסוים, או לשלם את אותו סכום כסף באמצעות כרטיס האשראי שלו, זאת בתמורה לאיזושהי הבטחה עתידית- זכייה פרס, שכייה בירושה של קרוב שנפטר שאף פעם לא ידעתם על קיומו וכדומה. לאחר מתן הכסף, נעלמים אותם גורמים ולא ניתן ליצור איתם קשר יותר.  להלן, ניתן כמה דוגמאות לסוגים שונים של הונאות מסוג העוקץ הניגרי.

הסוג הנפוץ ביותר של העוקץ הניגרי הוא 'עוקץ הירושה': הודעות מייל (אשר סביר להניח כי קיבלתם כאלה בעבר) בה גורם מסוים המעיד על עצמו כי הוא עו"ד או דמות קרובה אחרת  לאדם עשיר אשר נמצא על ערש דווי. אותו אדם מספר בהודעה שמכיוון שהוא קרוב משפחה רחוק שלכם, או מסיבה אחרת, הוא מעוניין להוריש לכם סכום כסף גדול, אך על מנת לאפשר את העברת הכסף (מטעמי מס לדוגמא) עליכם להעביר לו סכום "פעוט" בוודאי ביחס לסכום אותו מייעד לכם בירושה. כמובן שלאחר שתעבירו סכום זה אותו אדם ייעלם.

גרסאות אחרות אך דומות הן 'עוקץ המצוקה' בו טוען האדם כי הוא אסיר בבית כלא, או נמצא בצרה אחרת, והוא צריך את עזרתכם הכספית מנת להיחלץ מהצרה (ובתמורה ישלם לכם לאחר מכן סכומים גדולים בהרבה) ו'עוקץ מערכת היחסים' בה מפתח מבצע ההונאה קשר רומנטי ברשת הוירטואלית עם נשים ומבקש מהן לשלוח לו כספים באמתלות שונות.

שיטות אלה שהזכרנו עד כה קלות יחסית לגילוי ומעטים האנשים שיפלו בהן בפח, יחד עם זאת, אותו הודעות נשלחות בתפוצה רחבה ביותר ומספיק אחוז מזערי של נמענים שייפלו ברשת על מנת להפוך את ההונאה לכדאית עבור המבצעים. למשרדינו לדוגמה, מגיעים מדי שובע נעקצים שנפלו בפח עוקץ הירושה.

בנוסף, קיימות הונאות מתוחכמות יותר כמו הודעות הנשלחות על ידי גורם המתחזה לרשות הדואר המקומית, המבשרות כי פריט שהוזמן על ידי הנמען מחכה בנמל ודרוש תשלום מכס על מנת לשחררו.

כיצד נמנעים מליפול ברשת העוקץ הניגרי

ראשית, מתנות לא נוחתות מהשמיים וכשמשהו 'טוב מדי מכדי להיות אמיתי', הוא בדרך כלל לא אמיתי. בנוסף, לא פותחים הודעות מייל או סמס מגורמים לא מזוהים ובוודאי לא נכנסים לקישורים המופיעים בהודעות אלה. גם כאשר אתם מקבלים הודעות מגורם אותו אתם מכירים, כמו מנהל בחברה שלכם או מרשות הדואר המקומית, בררו היטב (כולל פנייה מצדכם לאותו גורם ולא בהודעת תגובה להודעה שקיבלתם) האם זהו אותו גורם לפני שאתם מוסרים את פרטי האשראי שלכם.

נעקצתי- מה עושים?

במידה ומסרתם פרטי אשראי או ביצעתם העברה כספית לגורם בחו"ל שדפוס ההתנהגות שלו מזכיר את העוקץ הניגרי או פרטי מנוי אחרים, פנו בדחיפות לחברת האשראי או לבנק ועיצרו כל פעילות מול אותו גורם . חשוב להבין- לא תזכו בכלום וכנראה שנפלתם בבפח. כאן הזמן להתעשת וראשית להפסיק להוציא כספים.

לאחר מכן, פנו למשטרה והגישו תלונה בה תמסרו את הפרטים הרלוונטים- במידה ומבצע ההונאה אזרח ישראל או אזרח מדינה מערבית אחרת במקרים רבים ניתן יהיה לאתרו.

במקרים מסוימים ניתן יהיה לתבוע את הבנק או חברת האשראי שאפשרו העברת כספים חריגה מחשבונכם לגורמים זרים , חריגים ולא מזוהים. על מנת לברר את סיכוייה של תביעה כזאת פנו לייעוץ משפטי.

אם גם אתם נפגעתם מעוקץ ניגרי צרו קשר היום עם עורך דין גיא סרוסי.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא עוקצים

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים