כינוס נכסים לחברת ״חנן מור״

כינוס נכסים לחברת ״חנן מור״

כינוס נכסים לחברת חנן מור- מה עושים הנושים?

ביום 5.11.23 פורסם באמצעי התקשורת השונים כי בנק לאומי נקט במהלך דרמטי נגד חב' ק.מ. מבית חנן מור עת הגיש לבית המשפט בקשה לכינוס נכסי החברה. לטענת לאומי, הבקשה הוגשה אחרי שחברת הנדל"ן, המחזיקה בקרקע באזור רמת אפעל ברמת גן, לא עמדה בהחזר החוב שלה כלפי הבנק, למרות שניתנו לה שלוש הארכות. בנוסף, לחברה קרקע עצומה בשדה דב, שגם לגביה ללאומי טענות משמעותיות ביחס לחוב של חנן מור, והיא רוצה להכניס לכינוס גם אותה.

כצפוי לחברה בסדר גודל כזה נושים רבים. נושי החברה שואלים את עצמם מה משמעות מהלך זה לגביהם?

כינוס נכסים של חברה הינו הליך הכולל תפיסת נכס ושליטה בו, כך שניתן יהיה להיפרע ממנו. לעיתים די בתפיסת נכס ספציפי כדי לסלק את החוב, במיוחד אם מדובר בקרקע ששוויה גבוה. ברם, במקרים אחרים הליך זה מצביע על כך שהחברה הינה חדלת פירעון, ולמעשה מהווה שלב מקדים לפירוקה.

זהו למעשה שלב ביניהם שאינו מכריז על חדלות הפרעון שלהחברה אל רק העמדה למכירה של נכסים ספציפיים על ידי הנושה- בנק לאומי. בנק לאומי בעצם מבקש לפרוע את החוב כלפיו על ידי מכירת הנכסים האלה. אלא שכאן בדיוק טמונה הבעיה- מהלך מהסוג הזה יכול להתפרש על ידי השוק כתחילתו של כדור שלג המעיד על מצבה של החברה, כך שאין ביכולתה לפרוע את כלל החובות כלפי הנושים שלה.

מצב של "חדלות פירעון" מתקיים כאשר סך הכנסותיה של חברה נמוך מסך חובותיה, כך שלחברה אין דרך לשלם לגורמים להם היא חייבת את חובותיה. מטרת הליך פירוק החברה הוא להסדיר את תשלום החובות לנושים השונים, תוך מימוש הנכסים שנותרו בידי החברה החייבת. בענייננו, חנן מור מצויה בנקודה קריטית. האם תצליח לפרוע את יתרת חובותיה, או שתלך לפירוק בבית המשפט?

אם מקבל בית המשפט את המלצות הממונה על הליכי חדלות פירעון (בעבר נקרא "הכנ"ר") בדבר הצורך בפירוק החברה, אז יינתן צו פירוק וימונה מפרק אשר יפעל כשליח בית המשפט. מלבד ניהול פעילות החברה (לעיתים די בפיקוח על התנהלותה תחת ההנהלה המכהנת) וביצוע כינוס הנכסים,  המפרק משמש גם כמתווך בין הנושים לבית המשפט. הנושים יציגו לו את דרישותיהם המנומקות והוא יעבירם לבית המשפט אשר יכריע איזה חלק מהסכום שיצליח המפרק להשיג מגיע לכל נושה והסדר התשלומים על פיו יבוצעו ההחזרים.

אז מה יעשו הנושים ה"פרטיים" של חנן מור?

לא נתיימר לנבא את העתיד אבל על בסיס נסיוננו מפרשות קודמות בהן ייצגנו נושים בהיקף משמעותי- בפרשת פרי נדל"ן , רום כנרת, קרן הגשמה וכדומה נראה כי גם כאן, באם החברה תיכנס להליך פירוק ייפרעו הנושים מהקרקעות אותן מחזיקה החברה וכך יקבלו את חלק מכספם.

הנושים של חנן מור יאלצו להגיש תביעות חוב, שאותן יבדוק המפרק ויכריע לגביהן. כידוע חנן מור שיווה יחידות קרקע רבות בשדה דב ללקוחות פרטיים. אותם נושים שלא השלימו את העסקה או שמצויים במהלכה, עת יוכרז הליך משפטי, ייאלצו לפנות לבית המשפט בבקשה לסעד.

אפשרות נוספת – הליך של הסדר על בסיס תיקון 4 לחוק חדלות פרעון

ראוי לציין כי קיימת גם אפשרות מקבילה לפירוקה של חנן מור, והיא הליך שיקום החברה והבראתה. החוק מאפשר לחברה לחזור לתלם באמצעות תוכנית שיקום כלכלי שמציע החוק. הליך שיקום חברת חנן מור יכול להיות האפשרות המועדפת על הנושים (לקוחות, עובדים, קבלני המשנה, ספקים, בנקים ועוד), מכיוון שהמשך פעילותה העסקית של החברה יכול לשרת את האינטרסים הכלכליים שלהם. בהליך זה גם חובותיה של חנן מור ישולמו, כולם או חלקם, וגם פעילותה תשוב להיות יעילה ורווחית.

כידוע, משרדנו מתמחה באירועים מורכבים מסוג זה. די אם נזכיר את פרשת פרי נדל"ן הסבוכה, רום כנרת, וקרן הגשמה- בהן אנו מייצגים מאות רבות של נושים שלהחברות בהצלחה, ומשיבים להם את כספם בחזרה.

אם יש לכם כספים או עסקאות שביצעתם עם חברת חנן מור ואתם זקוקים לייעוץ משפטי מיידי לאור המצב אליו נקלעה החברה אנחנו כאן עבורכם. פנו אלינו היום ועו"ד גיא סרוסי ועו"ד ארי סירקין ממחלקת חדלות הפרעון שלנו יעמדו לצידכם, ויסייעו לכם להשיב את כספכם בחזרה.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים