צו כינוס כנגד חברת צברים

צו כינוס כנגד חברת צברים

כיצד צו כינוס נכסים שניתן כנגד חברת צברים עלול להשפיע על הנושים?

במאמר הבא נדבר על חברת הנדל"ן צברים שאחראית על פרויקט "יאפא" וצברה חוב של 144 מיליון שקלים מה שמקשה על המשך מימון פעילותו של הפרויקט- כדוגמה להשלכותיו של צו כינוס.

לאור מצבה של צברים, חברת יסודות וחברת הביטוח איילון הגישו בחודש אוגוסט האחרון בקשה לצו כינוס לנכסי החברה שאושר על ידי בית המשפט המחוזי. מאחר ושתי החברות מהוות נושים מבוטחים, פירעון הביטחונות המשועבדים קודם לנושים "הקטנים" דבר שבמקרה של פתיחת הליכים כנגד החברה, יוביל למימוש הביטחונות שניתנו להם באופן מלא ומוחרג מהליך חדלות הפרעון.

הרקע למשבר

חברת צברים שעוסקת בהליכי התחדשות עירונית ממונה על פרויקט "יאפא יפו". החברה נקלעה לקשיים במימון פעילותה ולחובתה, הצטבר חוב שעומד על 144 מיליון שקלים מה שהביא להקפאת הפרויקט. בשל כך, הגישו חברת הביטוח איילון וחברת יסודות אשר מלוות את הפרויקט בקשה לכינוס נכסי החברה. במסגרת הבקשה, נטען כי ישנו עיכוב ניכר בהשלמת הפרויקט וכי אין ביכולתה של חברת צברים לעמוד בפירעון האשראי שהעומד לה.

להערכתן של החברות שהגישו את הבקשה, השלמת הפרויקט כרוכה בעלות נוספת של עשרות מיליוני שקלים. לאור זאת, נעתר בית המשפט המחוזי בתל אביב לבקשתן של החברות ובסוף חודש אוגוסט האחרון ניתן צו כינוס נכסים לחברה.

משמעותו של הצו

חברת יסודות וחברת הביטוח איילון מהוות נושים מבוטחים של הפרויקט. משמעות הדבר היא שבידן של החברות קיים שעבוד שמהווה בטוחה לתשלום החוב הקיים וכך גם קדימות בפירעון החובות במסגרת הליכי חדלות פירעון עתידיים. במקרה זה, הגשת הבקשה בידי שתי החברות נובע מהחשש כי כספים מתוך קופת הנשייה יועברו לטובתם של נושים אחרים. חשש זה, נובע בין היתר מכך שלצד חובותיה של החברה מתנהלים הליכים נוספים בהיקף של מיליוני שקלים כנגד הבעלים רוני צברי.

בהחלטתו, התייחס בית המשפט לכך שיש לתת עדיפות לשתי החברות שמהוות נושים קבועים משום ביכולתן להביא להמשך הפרויקט. כמו כן, ציין בית המשפט כי נושים שמטרתם היא גביית החוב בלבד, עשויים להביא לעצירת הפרויקט ומכאן שעליהם להיות בעדיפות שנייה בסדר פירעון החובות. עוד צוין, כי זליגת כספים לפירעון חובות תפגע לא רק בנושים הקיימים אלא גם ברוכשי הדירות והדיירים שעתידים להתגורר בפרויקט.

כיצד יוכלו יתר הנושים לפעול

החדשות הטובות הן שלמרות עדיפותן של שתי החברות בסדר הנשייה, הנושים הרגילים עדיין יכולים להבטיח את זכויותיהם. במצבה הנוכחי של החברה ניתן כנגדה צו לכינוס נכסים וכל עוד לא ניתן כנגדה צו לפתיחת הליכים, עדיין ביכולתם של הנושים להגן על כספם. במקרה כזה, ניתן להגיש בקשה למתן צו איסור דיספוזיציה שבמידה ויתקבל ישמור על המצב הקיים ויביאו לאיסור על העברת כספים ונכסים של המבקשים. כך בנוסף, במקרים של הפרת החבות כלפי נושים אלו, ניתן להגיש בקשות שונות למימוש ערבויות ולעיקול נכסים.

פעולה מהירה היא שם המשחק

זמן הוא גורם מכריע בהליכים אלו, במיוחד במקרה צברים שבו בית המשפט התייחס להעדפתם של הנושים המבוטחים במסגרת אישור הבקשה למינוי כונס נכסים. לכן, פנייה לעורך דין חדלות פירעון שמתמחה בטיפול בעניינם של נושים בהליכים אלו ובעל היכרות מעמיקה עם האתגרים שקיימים בניהול הליכים מול חברה שהוצא נגדה צו לכינוס נכסים כבר בשלב זה עשויה להיות קריטית. זאת לאור העובדה שהשתהות בפנייה לבית המשפט עשויה להביא לכך שבשלב מאוחר יותר יקבלו הנושים שאינם מבוטחים סכום זעום או לא יראו את כספם חזרה.

למשרדנו ניסיון רב בייצוג נושים להם חייבים כפסים מול חברות בקשיים נושים ולכן, במיד יש לכם חוב שלא שולם מול חברה בקקשיים עליכם לפעול במרה. פנו אלינו ונעמוד לשירותכם.

אם גם כלפיכם קיים חוב של חברה בקשיים, פנו אלינו ועו"ד גיא סרוסי יעמוד לרשותכם להבטחת כספיכם במהירות.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פירעון

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים