צו עיכוב הליכים לחנן מור

צו עיכוב הליכים לחנן מור

חוב של למעלה ממיליארד שקלים וצו עיכוב הליכים – לאן פניה של קבוצת חנן מור לאחר צו עיכוב ההליכים?

ביום 28.11.23 ניתן צו עיכוב הליכים ל- 30 יום לחברת חנן מור, נגד רוב הנושים הפיננסיים שלה.

מה משמעות צו עיכוב הליכים ומה משמעותו על הרוכשים של החברה?

כמשרד שמייצג עשרות רוכשים של חברת חנן מור ומתמחה בייצוג רוכשים מול קבלנים ויזמים בתיקי חדלות פרעון מורכבים (אלדד פרי נדל"ן, רום כנרת, קרן הגשמה), לקחנו על עצמנו לעשות סדר במאמר הבא.

ביום 20.11.23 הגישה קבוצת חנן מור אחזקות, מהחברות הציבוריות הגדולות בשוק הנדל"ן בקשה לצו עיכוב הליכים שהגיעה על רקע חוב של 2.7 מיליארד שקלים לנושי החברה.

ביום 28.11.23 נעתר בית המשפט לבקשת הנושים והחברה וקבע לחברה עיכוב הליכים ל-30 יום תוך שמנכ"ל זמני חדש מונה לחברה- דודו זבידה.

משמעות ההחלטה היא כי נושי החברה לא יוכלו לממש את הנכסים שמשועבדים להם במשך 30 הימים הקרובים, זאת בניסיון להביא את החברה להסדר שיחזיר את החברה למסלול פעילות רגיל.

קצת על קבוצת חנן מור

קבוצת חנן מור, היא חברה ציבורית שנחשבת לחברת יזמות מהגדולות במשק שמניותיה נסחרת בבורסה לניירות ערך כבר למעלה מ-15 שנים. לחברה, עשרות חברות בת שבבעלותן נכסי נדל"ן, פרויקטים להקמת מבני מגורים ושטחי מסחר. החברה שלה פעילות ענפה, לקחה חלק בפרויקטים מהגדולים במדינה וזכתה במרכזי בנייה מרכזיים ביניהם פרויקט טבקין בגבעתיים ופרויקט שדה דב בתל אביב.

לאור גודלה והמעורבות הרבה שלה בפרויקטים רבים בארץ, חשוב להכיר ולהבין את המשמעות של עיכוב הליכי גבייה ובמידה ולא תוכל להסדיר את חובותיה, גם הכניסה להליכי פשיטת רגל של קבוצת חנן מור.

הרקע לחוב והבקשה לעיכוב הליכים

החוב שעומד על 2.7 מיליארד שקלים, מורכב לטענת החברה מחובות עבר. לטענתם, תהליכים פיננסיים בשנים האחרונות ביניהם העלייה בריבית, הקשחת תנאי האשראי לצד חוסר יציבות פוליטי ושסע חברתי יצרו משקולות פיננסיות שלבסוף הביאו גם לתפיחתו של החוב. החוב נחלק כך ש-1.3 מילארד שקלים מתוכו, מהווים חוב אשראי בפרויקט שדה דב ובנוסף חובות לבנק לאומי, מזרחי וסדרות אג"ח שעומדים על מאות מיליוני שקלים.  למכלול זה, הצטרפה גם ריבית רבעונית של למעלה מ-20 מיליון שקלים שנוגעת לנושי קונסורציום במסגרת פרויקט שדה דב היוקרתי. משתנה נוסף, אשר מעמיק את הבור הכלכלי אליו נקלעה קבוצת חנן מור ומרחף מעליה.

המשמעות של צו עיכוב הליכים

לאחר כשלון המשא ומתן עם בנק לאומי, הגיש בנק לאומי בקשה לכינוס נכסים ואכיפת שעבודים קבועים. לאור זאת, הגישה החברה, בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב שיורה על מתן צו עיכוב הליכים. ובתוכו, הקפאת הליכים אזרחיים כנגדה, ביטול עיקולים ומניעה משינוי מצבת הנכסים ומצב הזכויות ללא אישורו של בית המשפט. במילים אחרות, מבקשת החברה לעצור אי אלו הליכי גבייה כנגדה, להמשיך במהלך עסקיה הרגיל ולפרוע את חובותיה באופן שוטף וללא הפרעות.

הבקשה, שהוגשה במסגרת תיקון 4 לחוק חדלות פירעון ונקראת גם "תיקון הקורונה", מאפשרת לחברה להמשיך במהלך עסקיה הרגיל תוך שהיא מוגנת מהליכי עיקול ותביעה למשך מספר חודשים, זאת גם כאשר היא מצויה במצב של חדלות פירעון מוצהר.

ומה יעלה בגורל הרוכשים?

נכון למועד כתיבת שורות אלה צו עיכוב ההליכים שניתן ביום 28.11.23, אינו חל על רוכשי הדירות. מה זה אומר? ניתן להגיש תביעות נגד החברה, החברה צריכה להמשיך ולשם בגין איחורים במסירה, ובגין ליקויים בדירות אותן מסרה.

שמי שמייצגים רוכשים הן בפרויקט מודיעין והן בפרויקט אור עקיבא, נחלק את קבוצות הרוכשים לשתי קבוצות- רוכשים שדירתם נמסרה להם ורוכשים שדירתם לא נמסרה להם עדיין.

כפי שאנו רואים זאת- אלה שדירתם לא נמסרה להם, עליהם להבטיח את מסירת הדירה על ידי חנן מור, בתאריך יעד ודאי עליו תתחייב החברה עם הנהלתה החדשה במסגרת ההסדר. שכן כידוע, חנן מור מאחרת במסירת הדירות בחלק מהפרויקטים וכבר דחתה את מסירת הדירות מספר פעמים.

מלבד זאת, יש להסדיר את נושא האיחור במסירה על ידי פיצוי כספי מתאים במסגרת ההסדר.

קבוצת הרוכשים שכן נמסרה להם דירתם- עליהם להסדיר את נושא הפיצוי הכספי בגין איחור במסירה ככל והיה וכמובן את נושא הליקויים בדירה ואת נושא השטחים המשותפים. נושא זה רלוונטי גם לרוכשי דירות שלא קיבלו את דירתם אך כבר נכנסו לדירתם וערים לליקויים בדירות.

כמי שמייצגים עשרות רוכשים בתיק, אנו עומדים בקשר עם החברה ומנהל ההסדר על מנת להסדיר ללקוחותינו את מסירת דירתם במהרה , פיצוי בגין איחור במסירת הדירה וכן הסדרת נושא הליקויים. לכן לאור העובדה כי מדובר בתיק מורכב שכולל מספר רב של נושים, מומלץ להסתייע בעו"ד שבקיא בבקשות עיכוב הליכים מורכבות ובטיפול המשפטי בהן. כמי שמחזיקים בניסיון של שנים בהליכי חדלות פירעון מורכבים, המללתנו היא לפעול במסגרת ההסדר ולא להמתין לבאות, כדי לצמצם סיכון וחשיפה משפטיים.

אם רכשתם דירה מקבוצת חנן מור, או שחנן מור חייבת לכם כספים ויש לכם שאלה משפטית פנו אלינו. צרו איתנו קשר עוד היום ועו"ד גיא סרוסי  ועו"ד אוריאל זעירא שמובילים את הטיפול המשפטי בתיק במשרדנו, שישמחו להעניק לכם סיוע משפטי איכותי ומקיף.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פירעון ונדל״ן

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים