קריסת קבוצת חנן מור

קריסת קבוצת חנן מור

קריסת קבוצת חנן מור- מה יעלה בגורלו של מי שרכש דירה מהחברה?

האם רוכשי הדירות מחברת חנן מור בסכנה?

השבוע התבשרנו שקבוצת חנן מור הגישה בקשה להליך חדלות פירעון לפי תיקון 4 לחוק, משמע- עיכוב הליכים לחברה, והגנה מפני נושים. מה יעשו רוכשים שרכשו דירה מקבוצת חנן מור וטרם קיבלו את דירתם? מה יעשו רוכשים שקיבלו דירה אבל יש בה ליקויים? נראה כי רוכשים אלה יצטרכו לפעול משפטית באמצעות עורך דין נגד חנן מור, שכן החברה נכנסה להליך מורכב, שעוד מוקדם לדעת איך תצא ממנו.

במאמר הבא נעמוד על זכויות רוכשי הדירות נגד חנן מור, ומה עליהם לעשות כדי להבטיח את דירתם ו/או כספם, אותם כספים שחסכו לקבלת הדירה (בלא מעט מקרים מדובר בזוגות צעירים שרכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן).

קבוצת חנן מור היא חברה גדולה בשוק הנדל"ן בישראל. היא כוללת חברה ציבורית הנסחרת בבורסה ולה עשרות חברות בנות שהינן בעלים של נכסי נדל"ן רבים ופרויקטים להקמת 1,100 יחידות דיור, מרכזים מסחריים ושטחי מסחר. אחד מהשטחים הידועים בהם מחזיקה החברה, הוא הקרקע בשדה דב, עליה לקחה החברה הלוואה בסכום של מעל מיליארד שקלים.

הבקשה של חנן מור הוגשה לבית המשפט בידי עורכי דינה, לפי   תיקון 4 לחוק חדלות פירעון. תיקון זה מאפשר לחנן מור לנהל מו"מ עם נושיה, כאשר היא ממשיכה במהלך עסקים רגיל ומוגנת מהליכי תביעה ועיקול. על אף שחברות במצב כזה הן חדלות פירעון במוצהר, הניהול ממשיך כרגיל בידי הדירקטוריון והמנכ"ל (במקרה זה כיו"ר הדירקטוריון משמש חנן מור) וחנן מור יכולה לנהל את המו"מ מעמדת שליטה נוחה למשך מספר חודשים, עד שהנושים, ואחריהם בית המשפט, מחליטים האם לאשר את ההסדר.

מי אחראי ומי ייתן אחריות?

הבקשה שהגיש חנן מור איננה כוללת מענה לסוגיית רוכשי הדירות. בקופת החברה אין כספים פנויים כדי לקיים את כלל ההתחייבויות שלה לרוכשי הדירות – מסירה תקינה של הדירה ושל השטחים הציבוריים, תיקון ליקויים  ואחריות ממושכת לאורך שנים. קריסה של חברת חנן מור והפסקת פעילותה חלילה, משמעה אסון לרוכשי הדירות, אם בדירה יתגלו ליקויים קשים ויקרים לתיקון, ואפילו ליקויים שלא מאפשרים את המשך המגורים בדירה. כבר היו בישראל דברים מעולם – אפילו מרפסות נפלו, בפרויקטים של חברות גדולות וידועות.

בעוד שעולה מהבקשה כי הבנקים "מסודרים" ולא ייגרם להם נזק מקריסת חנן מור, למשפחה שרכשה דירה עלול להיגרם נזק כבד. אותה משפחה, בעיני החוק, היא נושה בסוף התור בסדר הנושים, אחרי הבנקים ורשויות המס, ואם הדירה שרכשה איננה ראויה למגורים – המשפחה בעצמה עלולה להיקלע לקשיים כספיים שכן לא יהיה ביכולתה לממן דירה נוספת, במיוחד שחברת חנן מור  הרבתה לבנות לציבור של זוגות צעירים, רוכשי "מחיר למשתכן".

רוכשים נוספים שעלולים להיפגע מחנן מור הם הרוכשים שעוד לא קיבלו את דירתם. אמנם ערבות חוק מכר מגינה עליהם, כך שהבנק ערב לכספם, בשונה מקבוצות רכישה  אותן אנחנו מכירים היטב (אלדד פרי נדל"ן, רום כנרת), אלא שרוכשים אלא יאלצו להמתין זה מן לא קצר לקבלת דירתם, משמע עיכוב בקבלתה, וכן יאלצו לבחור יזם חדש תוך שמירה על האינטרסים שלהם. דוגמה לאינטרס כזה יכולה להיות מדד תשומות הבנייה, שרוכשי הדירות של חנן מור ודאי לא ירצו לראות אותו מטפס בגלל התארכות משך הבנייה.

ציבור רוכשי הדירות מצוי בשלבי הלם, מהם הוא צריך לקום למציאות של התארגנות. רוכשי הדירות מחנן מור חייבים לעמוד על זכויותיהם ולהציג עמדה מסודרת לבית המשפט. הם צריכים לעמוד על זכותם לקבלת דירה תקינה, לפי המפרט הטכני והשיפורים שעליהם שילמו, בפרויקט בנוי וגמור, על זכותם לקבל פיצוי כספי על איחורים, ועוד זכויות מכוח החוק ומכוח החוזה שחתמו. כל אלו לא יגיעו בלי שרוכשי הדירות ישכרו שירותי עורך דין  – מומחה לחדלות פירעון ולנדל"ן – שידרוש מחנן מור ומבית המשפט לכבד את ההתחייבויות. ויודגש: תביעות פיצויים פרטניות ותביעות בכלל לבית משפט, לא יועילו וסתם יהוו בזבוז כסף. את כל התביעות והדרישות יש לרכז עכשיו, כל פרויקט והדיירים שלו, בהליך חדלות הפירעון של החברה.

בעזרת ייצוג משפטי הולם, בית המשפט ייתן דעתו לנושא זה, ובכל סיטואציה של הסדר, יימצא הפתרון להבטחת זכויות רוכשי הדירות – מסירה, פיצויים, תיקון הליקויים ותחזוקה ארוכת טווח.

משרדנו מתמחה בחדלות פירעון ונדל"ן, מייצג רוכשי דירות בפרויקטים של חנן מור, וכן ייצגנו מאות לקוחות וקבוצות רוכשים בתיקי חדלות פירעון מורכבים דוגמת קבוצת פרי נדל"ן, רום כנרת ועוד.

אם אם רכשתם דירה מקבוצת חנן מור, או שחנן מור חייבת לכם כספים ויש לכם שאלה משפטית פנו אלינו. צרו איתנו קשר עוד היום ועו"ד גיא סורסי ועו"ד אוריאל זעירא שמובילים את הטיפול המשפטי בתיק במשרדנו, ישמחו להעניק לכם סיוע משפטי איכותי ומקיף.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פירעון ונדל״ן

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים