תיקון 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

תיקון 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

לאור המלחמה בה אנחנו נמצאת מדינת ישראל ,תיקון 4 לחוק חדלות פירעון- הוא בעצם האפשרות הרלוונטית ביותר לחברה ולאדם פרטי לזכות בעיכוב הליכים מבית המשפט למשך תקופה קצובה כדי לצלוח את המשבר אליו נקלע/ה, ולא להכנס להליך פשיטת רגל.

ענפים שלמים נמחקו בתקופת המלחמה- ענף הבנייה שחווה תקופה קשה, ענף התיירות, עסקים רבים שמצאו עצמם ללא בעלי העסק שעסוקים בלחימה, ומכאן הדרך לפשיטת רגל היא קצרה. החוק מאפשר לאותן חברות, עסקים ובעלי עסקים, לצלוח את המשבר בסיוע בית המשפט, ולא להכריז על פשיטת רגל בלתי הפיכה. תיקון 4 בעצם מקנה את היכולת לצלוח משבר כלכלי לחברה עסק או אדם פרטי ולחזור למהלך עסקים תקין, והכל בליווי בית המשפט.

במאמר הבאר נסביר על תיקון 4 ועל יתרונות ההליך.

התיקון הרביעי לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, נחקק בעיצומה של מגפת הקורונה מתוך הבנת מצוקת העסקים בישראל והקיפאון הכלכלי, כדי לאפשר להם פרק זמן של ארבעה חודשים במסגרתם יוכלו לנסות ולהגיע להסדר עם נושים מבלי שיינקטו נגדם הליכי גבייה והגבלות. התיקון, שתוקפו היה אמור להסתיים במרץ 2023, הוארך בשנה נוספת ונכון להיום, בוחן משרד המשפטים אפשרות להפוך אותו לקבוע. תיקון זה, מתאים לתאגידים ויחידים שזקוקים לביצוע שיקום עצמאי, זאת תוך שימור העצמאות הניהולית, המשך מצומצם של הפעילות העסקית ופריסה נוחה של החוב, במטרה להביא להבראה עסקית וכלכלית.

הסדרי נשייה במסגרת הליכי חדלות פירעון

הליכי חדלות פירעון, הם ההגדרה המשפטית למה שהיה בעבר "פשיטת רגל" ובעקבות שינוי הגישה לחייבים שאין ביכולתם לפרוע את חובותיהם, נחקק בשנת 2018, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שעיקרו הסדרה עדכנית וייעול הליכי פשיטת הרגל ומטרתו הסופית היא הסדרת חובו של החייב ושיקומו. במסגרת זו, ההליכים מוגבלים לפרק זמן של עד ארבע שנים.

רקע לתיקון 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

בחודש מרץ 2021, בעקבות משבר הקורונה, נכנס לתוקפו התיקון הרביעי לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שמטרתו לעודד הגעה להסדר בין הנושים לחייבים כתחליף לפתיחה בהליכים. עיקרו של התיקון הוא מתן פרק זמן של ארבעה חודשים במסגרתם יבוטלו ההגבלות והעיקולים שחלים על החברה, או על האדם ולא ינקטו הליכי גבייה נוספים תוך ניסיון הגעה להסדר החוב עם הנושים. יש לציין שהתיקון חל על יחידים והן על תאגידים ואלו מלווים על ידי מנהל הסדר שממונה על ידי בית המשפט.

במסגרת ההוראות שהוכנסו לחוק באמצעות התיקון, תינתן לחייבים הזדמנות לפנות לעיכוב הליכים ללא קשר בין המגבלות של משבר הקורונה או מלחמת חרבות ברזל, ליצירת החוב זאת לאור התפיסה כי היתרונות שבהסדרת החוב עולים על החסרונות. על אף שמקורו של התיקון הוא במשבר הקורונה, הוחלט בשנת 2023 להאריך את תוקפו בשנה נוספת, ואנו רואים עד כמה הוא רלוונטי לתקופה הנוכחית, תקופת המלחמה.

החידושים שכדאי להכיר במסגרת תיקון 4

במסגרת תיקון 4, ישנן מספר נקודות שחשוב להכיר במסגרתו אשר יובאו להלן:

  1. ניהול משא ומתן – עם ההחלטה על עיכוב הליכים,  מחיל החוק  חובה הן על חייבים תאגידיים והן על חייבים יחידים,  לבצע משא ומתן עם הנושים ולקבוע לוחות זמנים מסודרים לגיבוש ההסדר בעת תקופת העיכוב.
  2. החברה ממשיכה את עסקיה במסגרת ההליך ונשארת בשליטת בעלי החברה ואינה מופקעת מידיו לידי נאמן (מי שהכרנו כמפרק) , יתרון משמעותי מאוד.
  3. התנהלות התאגיד בתקופת עיכוב ההליכים – החוק מחייב את התאגיד המצוי בהליכי חדלות פירעון לפעול בכפוף למתווה הפעילות העסקית כפי שאושר על ידי בית המשפט.
  4. הגדרת תפקידי המנהל – מינוי והגדרת תפקידיו של מנהל שיפקח על גיבוש הסדר החוב ומתן סיוע לחייבים ולנושים. זאת לצד קביעת סמכויות הפיקוח של המנהל.
  5. שכר ותשלום לספקים – הבטחת תשלום לעובדים וספקים שיעניקו שירותים מקצועיים לחייבים בעת תקופת עיכוב ההליכים.
  6. פטור מהסדר חוב נוסף – תיקון החוק מאפשר פטור מהניסיון לגבש הסדר נוסף במערכת הוצאה לפועל.
  7. עדכון נושים באמצעות דוחות מקוונים – תהליכי עדכון נושים באמצעות דוחות מקוונים שיועלו לאתר אינטרנט ייעודי ולא באמצעות הגשתם לבית המשפט כפי שהיה טרם תיקון החוק.
  8. לאחר קבלת ההסדר– החברה חוזרת לעסקיה באופן מלא, כשאין לה את חגורת הנושים המעיקה על צווארה.

ייעוץ בנוגע לעיכוב הליכים במסגרת תיקון 4

אף על פי שהתיקון מאפשר הבראה כלכלית של יחידים ותאגידים באופן מבוקר ועם שמירה על עצמאות עסקית, אל לנו לשכוח שמדובר בהליך משפטי מורכב, שראוי שינוהל נכון כדי שלא להאריך את ההליך ואת תוקף ההגבלות החלות על החייב באופן שיקשה על התאוששות כלכלית. לכן, טרם הפנייה לעיכוב הליכים במסגרת תיקון 4 לחוק, חשוב להתייעץ עורך דין חדלות פירעון הבקי בדיני חברות ולהיעזר בו לאורך ההליך. פנייה מוקדמת לעורך דין המכיר את העולם העסקי ואת עולם חדלות הפירעון, יכולה לסייע בגיבוש ההסדר המיטבי עבור החייב ולסלול עבורו את הדרך לשיקום כלכלי.

מחלקת חדלות הפירעון במשרדנו בראשותו של עו"ד גיא סרוסי מתמחה בליווי מקצועי של הליכי חדלות פירעון מורכבים. עו"ד גיא סרוסי מייצג בכמה מהתיקים הגדולים והמורכבים בישראל:

חליפה ועניבה חדשה רשמי עורך דין גיא סרוסי

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא חדלות פירעון

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים