הליך "גילוי מרצון" של רשות המיסים – הנה מה שכדאי לדעת

הליך "גילוי מרצון" של רשות המיסים – הנה מה שכדאי לדעת

החודש עתיד להיכנס לתוקף הליך גילוי מרצון בישראל, הנוהל שתפקידו לעודד נישומים שנמנעו מדיווח על הכנסותיהם, להצהיר עליהן ובכך להימנע מהעמדה לדין פלילי. הנוהל שהופעל לאחרונה בישראל בשנת 2016, צפוי לחול לראשונה לא רק על הכנסות ורווחים מעסקים אל גם ממטבעות דיגיטליים.

מאחר ומדובר בהליך של דיווח וולנטרי שבתמורה לו לא יינקטו הליכים כנגד הנישום, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין, כדי לקבל את התוצאה הרצויה בסוף ההליך- תשלום מס נמוך ככל האפשר על הכסף שלא דווח ואי העמדה לדין פלילי.

רקע לכניסתו מחדש לתקוף של הליך גילוי מרצון בישראל

הליך גילוי מרצון כשמו כן הוא, הליך שמטרתו לעודד נישומים לדווח על הכנסות שלא דווחו מרשויות המס בישראל, נוהל אשר קיים מזה שנים, במדינות רבות בעולם. הליך זה אשר היה פעיל, הופסק בשנת 2016 וכעת 8 שנים לאחר מכן חוזר לפעול בישראל. הרקע להחזרתו, הוא החלטת רשות המיסים להגדלת הכנסות המדינה זאת לאור הגירעון הנוכחי והעתידי שייוצר במסגרת מלחמת "חרבות ברזל".

הנוהל כפי שצפוי להיכנס לתוקפו בסוף חודש אפריל הקרוב, יעודד נישומים לדווח על המס שהעלימו ללא הגבלת סכום, למעט העלמות מס שנובעות מהכנסות שאינן חוקיות (כך לדוגמה בעקבות סחר בסמים או ביצוע עבירות אחרות) ובתמורה לא יעמדו למשפט.

כיצד פועל הליך גילוי מרצון ולמי הוא מתאים

הפעם הראשונה בה הופעל הליך גילוי מרצון בישראל הייתה לפני 19 שנים ומטרתו הראשונית היה תיקון הדיווח השגוי על ידי הנישומים. ההליך פועל כך שהנישום, מדווח על הכנסותיו באיחור ומשלם את המס בעבורן כפי שנדרש מלכתחילה מבלי להיחשב לעבריין. ההליך, מתאים לכל נושה אשר לא דיווח על הכנסותיו ולא מוסה בעקבותיהן.

ראשיתו של הליך גילוי מרצון בפנייה של הנישום לרשות המיסים בצירוף כלל המידע הרלוונטי לרבות פרטים אישיים, סכום ההכנסה שלא דווחה, שנת במס במסגרתה לא דווחה ההכנסה, מקור ההכנסה והיקף המס שיידרש הנישום לשלם. הבקשה בצירוף הפרטים להלן תוגש לרשות המיסים בתוספת חתימת המבקש. בהמשך לכך יכריע הגורם המוסמך מרשות המיסים האם לקבל או לדחות את הבקשה. במידה וזו עומדת בתנאי הנוהל, יקבל המבקש אישור שלאחריו יעביר לרשות המיסים את תשלומי המס והיא בתמורה תתחייב שלא להעמיד אותו לדין.

הליכי גילוי מרצון בקריפטו

נוהל גילוי מרצון הורחב וכיום כולל דיווח על הכנסות גם מנכסים דיגיטליים ובתוכם מטבעות קרפיטוגרפים. שוק זה נמצא בהתפתחות רגולטורית ועדיין נמצא בהליכי הסדרה כאשר מבחינת מס, לרוב מיסוי מטבעות קריפטוגרפים ייעשה בדומה לרווחי הון ויהיה בהיקף של 25%.  יש לציין שלאור העובדה שמדובר בשוק מתפתח, הוראות אשר נוגעות להתנהלות אל מול גופים פיננסיים או בהקשר לחבויות מס, עשוי להיות מעורפל לעיתים.

נבקש לעשות סדר בנושא, ראשית החזקתם של מטבעות דיגיטליים אינה מחייבת דיווח לרשות המיסים, זאת ככל שלא הומרו למטבעות "פיאט" כלומר כסף רגיל כמו דולרים, שקלים וכל מטבע אחר. 

למרות זאת, יש לציין כי בעולם הקריפטו עדיין ישנן פעולות שחייבות בדיווח. פעולות אלו, נוגעות בעיקר לפעולות כמו מכירה, המרה והחלפה של המטבעות. לצד זאת, גם העברתם כמתנה מקימה לנישום חובת דיווח אוטומטית ללא קשר לסכום הרווח או הפעולה שנעשתה במטבעות.

לאור האמור חשוב לציין כי במידה והחלפתם, מכרתם או קיבלתם במתנה מטבעות דיגיטליים מבלי שדיווחתם עליהם או לחילופין שאתם מחזיקים מטבעות שסכומם במהלך השנה החולפת עלה על 1.8 מיליון שקלים. הקדימו ופנו להליך של גילוי מרצון. 

ליווי משפטי בהליכי גילוי מרצון

נוהל גילוי מרצון של רשות המיסים הוא מייצר תמריץ הדדי לנישום ולרשות המיסים. מצידו האחד הנישו- שיימנע מהעמדה לדין ומצד שני רשות המיסים שבימים של גירעון כלכלי ומלחמה שרחוקה מלהסתיים, תביא להגדלת הקופה הציבורית. ואולם, חשוב לזכור שמדובר בהליך רגיש, במסגרתו נישום מדווח על הכנסות שלא דווחו לרשות. מהסיבה הזאת, קמה חשיבות מיוחדת לפנייה מוקדמת לעורך דין גילוי מרצון  לצורך בדיקת המסמכים, מתן מענה משפטי באופן חסוי ומקצועי וכן הבנת המקרה ודיווח על מקור ההכנסות במסגרת הנוהל. משרדנו ייצג בהליכים רבים מול רשות המיסים, ובכללם עשרות הליכי גילוי מרצון. בראש מחלקת המיסים במשרדנו עומד עו״ד אמנון סמרה, יוצא פרקליטות מיוסי וכלכלה ובעל ותק של 20 שנים בתחום.

במידה ואתם מעוניינים לשמוע עוד על הליך גילוי מרצון פנו אלינו היום ונשמח לבצע לספק לכם ייעוץ משפטי מקצועי ואמין. 

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא הליך גילוי מרצון

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים