הפרת הסכם שכירות בעת מלחמה

הפרת הסכם שכירות בעת מלחמה

הפרת הסכם שכירות

מלחמת חרבות ברזל מביאה איתה סוגיות משפטיות בוערות שדורשות פתרון. בעקבות המלחמה בדרום, הרבה מאוד בעלי עסקים מוצאים עצמם מול התחייבות גדולות מצד אחד ומצד שני אובדן הכנסות משמעותי. בעולם המקרקעין מדובר בהפסדים משמעותיים.

אם במאמר האחרון דיברנו על סיכול כעילה לביטול הסכם לאחרונה פנה למשרדנו לקוח עסקי שבבעלותו חברה המשכירה דירות וחללים לאזרחים וחברות מחו"ל- דירות AIRBNB ("החברה"). את הנכסים הללו החברה שוכרת לתקופות ארוכות מחברת נדל"ן ישראלית ("חברת הנדל"ן") .

בעקבות מצב המלחמה אין ביקוש לשירותי החברה שכן  אין תנועת תיירות נכנסת לישראל, לקוחותיה נמענים מלהגיע לישראל.

בשל כך ביקשה החברה לבטל את הסכמי השכירות שלה מול חברת הנדל"ן ("ההסכמים").

מבחינה משפטית סוגיה זו "נשלטת" על ידי סעיף 18 לחוק החוזים תרופות (סיכול), הקובע שבמקרה בו נמנעה האפשרות של צד מסוים לקיום ההסכם, כאשר הצד המפר לא ידע או לא יכול היה לדעת מראש שלא יוכל לקיים את ההסכם ואף לא יכול היה למנוע את ההפרה רשאי שלא לקיים את ההסכם.

השאלה האם קיים במקרה הנוכחי סיכול היא שאלה מורכבת שיש לה פנים לכאן ולכאן.

מחד, נקבע כי בישראל מלחמה היא דבר צפוי ולכן קיים קושי להסתמך על טענת סיכול כטענת הגנה במקרה בו ההסכם אינו מקוים.

מאידך, בשנים האחרונות חל ריכוך מסוים בעמדה זו והבחינה כיום מתמקדת פחות בשאלת הצפיות ויותר בשאלה האם לצד שמבקש שלא לקיים את ההסכם הייתה שליטה על הנסיבות המעכבות תוך בחינת  סוג האירוע המסכל ויחסי הכוחות שבין הצדדים.

במישור הפרקטי – עולה שאלה נוספת והיא אילו ביטחונות העמידה החברה לחברת הנדל"ן. במקרה שלנו למרבה הפלא, לא הועמדו ביטחונות כלשהם ועל כן ככל שהחברה תבחר לבטל את הסכמי השכירות עם חברת הנדל"ן חברת הנדל"ן היא זו שתידרש ליזום הליך משפטי של אכיפת ההסכמים במסגרתו החברה תתגונן בטענת סיכול. 

לעומת זאת אם היו לחברת הנדל"ן ביטחונות דוגמת שיק ביטחון ערבויות וכיוצ"ב התמונה הייתה משתנה והחברה היא שהייתה נדרשת לנקוט בהליך משפטי לצורך ביטול ההסכמים.

בהקשר זה השאלה האם החברה תגיע להליך משפטי כתובעת או כנתבעת משמעויות כבדות משקל בין השאר לאור נטל ההוכחה השונה שיוטל עליה.

אירוע זה מלמד על הצורך להיערך ולקבל יעוץ משפטי לא רק בתקופת חירום אלא גם בשגרה.

אם נקלעתם לסכסוך מסחרי עקב המלחמה שנכפתה עלינו ואתם זקוקים לעצה משפטית פנו אלינו. צרו איתנו קשר היום ועו"ד אהוד גרי מנהל המחלקה המסחרית במשדרנו ישמח להעניק לכם סיוע משפטי איכותי ומקיף.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים