תביעה נגד בנק

תביעה נגד בנק

למה, מתי ואיך להגיש תביעה נגד בנק? הכל במאמר הבא

אזרחים רבים חוששים להגיש תביעה כנגד הבנק בו מתנהל חשבונם בעיקר לאור פערי הכוחות בין התאגיד הבנקאי החזק אל מול האזרח הפשוט. אף על פי כן, לא מדובר בתביעות נדירות כפי שחושבים וככל שקיימת עילת תביעה טובה, סיכויי ההצלחה בהן גדולים. הסיבה לכך היא שבשונה מגופים מסחריים אחרים, הבנקים בישראל כפופים לרגולציה כבדה- נהלים מחמירים וחובות אמון וזהירות גבוהות מגופים אחרים. ועל כן, על אף האתגר המורכב, הנה כמה דברים שחשוב להכיר במסגרת הגשת תביעה נגד בנק.

החובות המוטלות על הבנקים

עוד בטרם גיבוש התביעה נגד הבנק, חשוב לדעת שהבנקים מחוייבים תחת רגולציה כבדה ללקוחות- כאשר הם כפופים בראש ובראשונה לחובת אמון כלפי קהל הלקוחות שלהם אשר קודמת לחובת האמון כלפי בעלי הבנק ואלו שמנהלים אותו. מהסיבה הזו, במסגרת התביעה נגד הבנק, בית המשפט יבדוק בראש ובראשונה את היקף חובת האחריות של הבנק. פרט לכך ישנן מספר חובות נוספות שכדאי להכיר:

  1. חובת אמון ביחסי לקוח-בנק: מאחר והבנקים מהווים גופים גדולים בין אם הם ממשלתיים ובין אם מדובר בגופים פרטיים, הם נדרשים לנקוט בזהירות מרבית במסגרת התקשרותם מול הלקוח. בתוך כך הבנקים מחויבים לספק ללקוח את מלוא המידע במסגרת ההתקשרות עמו מבלי להסתיר פרטים. במידה ויתגלה שהבנק אכן מסתיר פרטים מהותיים מהלקוח, הדבר מהווה עילה לתביעה.
  2. תיעוד מהלך ההתקשרות והמסמכים הרלוונטיים: בכל התקשרות שמבצע הלקוח עם הבנק, חלה על הבנק חובה לתעד ולשמור את כלל המסמכים ולספק אותם ללקוח במידת הצורך. בתוך כך, חלות על הבנק חובות נזיקיות ובתוכן החובה שלא להתרשל בתיעוד ושמירת מסמכי הלקוח. במידה ויימצא כי יתרשל, הדבר עשוי להיות בסיס לתביעה נזיקית כנגד הבנק.
  3. החובה להתנהל בשקיפות מלאה ביחסי בנק-לקוח: על הבנק מוטלת החובה להתנהל בשקיפות מלאה ובתום לב במסגרת התקשרותו עם הלקוח. לאור פערי הכוחות המובנים בין הצדדים, הבנק נדרש לפרט כל פעולה שהוא נוקט לרבות גביית עמלות או הוספת שירותים שכרוכים בתשלום נוסף. במידה והבנק אינו מפרט זאת או מבצע פעולות אחרות מבלי לקבל את הסכמתו של הלקוח, ניתן לטעון כנגדו לחוסר יושרה וכן הפרה של החובה החוזית לתום לב.

 

כך תתכוננו נכון לתביעה נגד בנק

עוד טרם הפנייה לבית המשפט, הדבר החשוב ביותר בתביעות אישיות נגד בנקים הוא הכנת כל המסמכים וההוכחות להתנהלותו של הבנק ולהפרת חובותיו כלפי הלקוח. לכן, מאחר ומדובר בהליך מורכב חשוב תחילה להבין יחד עם עורך הדין, מה מטרת התביעה המרכזיתף, מה העילה שבגינה אתם תובעים את הבנק והאם ניתן לבסס אותה ואת הנזק שהצטבר בגינה.

במסגרת זאת, אספו את כלל המסמכים הרלוונטיים והראיות ונסו לאתר מידע שנעלם מעיניכם במהלך קבלת השירות מהבנק, ככל שתצברו יותר הוכחות שיהוו בסיס לעילת התביעה כך בית המשפט ישתכנע שאכן מדובר במקרה בו יש לבחון הטלת סנקציות על הבנק. כמו כן, לאור מורכבות ההליך חשוב לפנות לייעוץ משפטי מקצועי שיסייע לכם בהתנהלות טרם התביעה במהלכה.

מהלך התביעה

חשוב להבין שתביעה נגד בנק אינה תביעה אזרחית "רגילה". כאן, נדרשת היכרות עם העולם הבנקאי, הרגולציה הרלוונטית, מערכות המחשוב, סוגי הדוחות השונים וסוג בעלי התפקידים במערכת הבנקאית ולכן חשוב להסתייע בעורך דין שמכיר את העולם הבנקאי וכיצד הוא פועל.

לאחר הגשת התביעה וככל שאין מחלוקת על קיום יחסי בנק-לקוח בין התובע לנתבע, יש לאגד ולוודא כי כלל המסמכים הרלוונטיים נמצאים בידי הלקוח ומצורפים לכתב התביעה.  כך לדוגמה במקרה שהבנק לא התריע בפני הלקוח כי הוא מבצע פעולה בסיכון גבוה, שמוכרת על ידו כמו העברה לגורם שקרוב לוודאי יעקוץ את כספו, יש להראות כי באמת קמה לבנק אחריות וכי הוא היה צריך להתריע בפני הלקוח בטרם ביצע את ההעברה. ככל שנגרם ללקוח נזק עליו לפרט את הנזקים בכתב התביעה.  

חליפה ועניבה חדשה רשמי עורך דין גיא סרוסי

לפני הכול פנו לייעוץ משפטי

כפי שצוין קודם, תביעות נגד בנקים הם הליכים מורכבים שבמסגרתם לא מספיק להסתייע בעורך דין אזרחי ונדרש סיוע משפטי מעורך דין בנקאות, אשר בקיא בתהליכי העבודה והחובות המוטלות על הבנקים. לאחר שהבנתם כי יש בידכם הוכחות להתנהלות לא תקינה מצד הבנק בו מתנהל חשבונכם, הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לפנות לעורך דין לצורך קבלת תמונת מצב מלאה מבחינה משפטית. עו״ גיא סרוסי משמש כקצין ציות של גופים חוץ בנקאיים ומכיר היטב את המערכת הבנקאית, כמי שעובד מולה באופן שוטף. לא אחת תבע משרדנו בנקים והצליח לנצח ולבסס עילה. רק לאחרונה הגשנו תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי.

משרדנו מתמחה בהליכי תביעה נגד בנקים, פנו אלינו ונשמח לעמוד לשירותכם.

צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל  guy@sm-lawyers.co.il עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.

משרדנו מתמחה בייעוץ משפטי בנושא ליטיגציה מסחרית

מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד

רוצים לקבל מאיתנו את החדשות והעדכונים הכי חמים בעולם המשפט?

מתחייבים לתוכן משפטי איכותי

מאמרים נוספים